Presentasjon del 1

 

Kjære lesere, si hei til Mari- min søster, forsøkskanin, treningspartner og gjesteblogger !




Det er snart et år siden Mari la om livsstilen, ble medlem på SATS, begynte med styrketrening og endte opp som skikkelig sprek, sunn og sporty. Dere husker kanskje dette innlegget http://stinean.blogg.no/1351591360_bicepsgaranti_og_dage.html?  Det startet med at jeg satte opp et treningsprogram til henne basert på hva hun ønsket å oppnå. Mitt mål var å overbevise henne om at en sunn, smart og sprek livsstil gjør underverker for kropp og sjel. Klarte jeg det? Vil du ha svaret- les videre.

 

§ 3

Første gang Mari spurte meg om hjelp til trening var i forbindelse med opptakskravene til Fengselsskolen i 2010. Det var ikke de personlige egenskapene som gjør søkeren kvalifisert for tjeneste i kriminalomsorgen som var utfordringen. Kvalifikasjonskravene i § 3 f) sier at søkerne må ha tilfredsstillende fysikk, herunder bestå en fysisk funksjonstest. Funksjonstesten består av fire øvelser: Kroppsheving (push ups), kroppsbøying (sit ups), kroppsstrekning (ryggrulle) og utholdenhet (rundløype). Disse kravene er ikke så avanserte men krever en ekstra innsats for en utrent person. I Maris tilfelle så var ikke fysisk aktivitet en del av livsstilen hennes på dette tidspunktet og målet om å bestå den fysiske testen virket fjernt- utfordringen var stor. Med mine tips klarte hun opptakskravene med glans- innsatsen var det ingenting å utsette på, men motivasjonen for videre trening sto det dårligere til med. Når testen og opptaket til Fengselsskolen var bestått ble trening et fremmedord igjen.

 

2 år senere..

Jeg setter opp et nytt treningsprogram til Mari. Denne gangen uten fysisk funksjonstest eller opptakskrav som mål. Livsstilsendring er et faktum og jenta vil komme i form. Jeg lurer fortsatt litt på hvor denne treningsmotivasjonen plutselig kom fra, men jeg har alltid visst at Mari har et enormt pågangsmot og viser enorm viljestyrke når hun først bestemmer seg for noe. Dette gjorde selvfølgelig jobben min mye enklere siden hun fulgte mine råd til punkt og prikke. Hun tilegnet seg raskt kunnskap og med smart trening, hovedsakelig basert på styrketrening kombinert med noen lure triks i matveien tok det ikke lang tid før hun fikk resultater av endringene hun gjorde. På relativt kort tid ble hun sterkere og mer definert i kroppen. Vi målte endringer i kroppssamensetningen underveis men endinger i kilo på badevekta ble etterhvert uvesentlig i forhold til fremgangen i vektene på gymmet. Økning i muskelmasse og reduksjon i fettprosent ble resultatet og forandringen var markant. Treningsprogrammet var dermed kvalitetssikret og den nye livsstilen var kommet for å bli.



Jeg stilte Mari noen spørsmål i forbindelse med hennes nye forhold til fysisk aktivitet slik at hun kan dele sine erfaringer- med sine egne ord. Dette kommer i del 2 av presentasjonen.  Følg med, folkens!

3 kommentarer

Du har en utrolig fin blogg! Jeg elsker måten du skriver på, og bildene du legger ut er kjempe fine!

Syntes du var pen også, btw. :)

Digger også at du skriver om trening. Jeg gjør det selv.

I dag har jeg startet en spørsmålsrunde på bloggen min, kanskje du lurer på noe ang. meg? Ta gjerne en titt innom! Har også en del tips ang. trening der. Jeg hadde satt veldig stor pris på om du la igjen en liten kommentar også!

spfit

07.03.2013 kl.15:01

SÅ digge muskler du har, vil ha!:)

Følg gjerne bloggen min om silikon og trening:)

www.spfit.blogg.no

Andrea

07.03.2013 kl.17:05

Heia, kjempe gøy å lese at treningen din funker så bra. Håper det kommer mer tips til oss lesere, hvilkene øvelser hun brukte og hvilken mat som er lurt å spise :)

Skriv en ny kommentar

, Oslo

Norske blogger
bloglovin

bloglovin


Matbloggtoppen



hits