Kosthold

Luksus

 

..fra morgen til kveld! Her får dere en smakebit på hvordan kostholdet mitt ser ut.
Masse sunn og digg mat. Kanskje du blir inspirert? Jeg spiser stort sett de samme råvarene hver dag, men tilbereder forskjellig slik at variasjonen blir stor. Jeg skulle helst vært litt striktere i forhold til konkurranseplanene mine, men frem til 1.mai er det lov til å slurve litt ;) Det ble f.eks mørk sjokolade og et par biter med sukkerfrie karameller til kaffen i dag. Mihi.


FROKOST


Pannekaker laget av bakepro, kokosmelk, kesam, mandelmel, egg, kardemomme og sukrin gold.

LUNSJ


Kyllingfilet, sukkererter, aspargesbønner, løk, hvitløk, soltørket tomat og ovnsbakt sellerirot.


FØR OG ETTER TRENING


Fruktfest med en smak av sommer. Blåbær, jordbær, ananas og piel de sapo (melon)



Riskake med tunfisk, parmesan og en klype maldonsalt. Jeg er ikke noen tunfiskfan og dette er sært, jeg vet- men det smaker faktisk utrolig godt.


Kesam, blåbær, sukkerfritt syltetøy, sukrin og ristede nøtter. Definitivt dagens vinner!

MIDDAG


Laks, masse grønnsaker og salat, løk, hvitløk, chili, parmesan og spirer.

Som dere ser- mye mat og mat til muskler, som frøken Weber ville sagt ;)

 

 

Spis bra og tren smart ! :D



Fitnessplaner

 

Hei, hei!

 

Hvordan står det til? Er dere klare for litt mer aktivitet på bloggen fremover? Jeg håper dere vil bli fornøyd med min nye gjesteblogger. Les mitt forrige innlegg for mer informasjon. Del 2 kommer i morgen, da kan dere bli enda bedre kjent med Mari.

 

Det er på tide med en liten oppdatering fra meg også. Via min Instagram-konto har jeg hintet litt om en mulig deltagelse i Fitness høsten 2013. Oppkjøringen starter nå og jeg skal holde dere oppdatert underveis. Om jeg kommer i mål vil jeg la kroppen få bestemme. Jeg har slitt med helsen det siste åre og det er opp til legen og videre status på blodprøver osv som vil avgjøre om jeg kommer til å stille eller ikke. Status per i dag er at jeg starter dietten, følger med på hvordan kroppen responderer og ser hvor langt jeg kommer. Jeg benytter også situasjonen og målsettingen til å teste ut mitt eget kostholds- og treningskonsept hvor jeg benytter meg av metoder jeg har utviklet og jobbet med i noen år nå. Jeg vil dokumentere prosessen og utviklingen nøye slik at konseptet kan videreutvikles og forhåpentligvis anbefales videre.

Konkurransediettens første frokost så slik ut:






Forløpig er det ikke akkurat synd på meg :-P

Håper dere vil følge med videre denne våren :)

Ha en fin og sprek lørdag!




50/50

 

Heisann!

 

Vil igjen minne om min istagram (stinean85) som stort sett oppdateres de dagene dere ikke finner livstegn her.
50% blogg, 50% instagram- make that blue button go green!



På vei hjem fra jobb ble det litt shopping på denne jenta. Hehe, dagens fangst:




Matbokser som skal hjelpe meg i form og planlegging er i gang. Jeg starter i det små for jeg har mye å jobbe med frem til konkurranse. Rettere sagt er det vel innholdet i disse boksene som har en betydning ;)



Som dere kan se på bildet over så ligger det en liten plan.. Jeg er fortsatt i planleggingsfasen men snart skal den testes for fullt. Jeg har laget mange opplegg til andre- nå gleder jeg meg til å være prøvekanin for mitt eget opplegg. Torsken er på bordet og prosjekt fitness er i gang! Det er faktisk en tilfeldighet at torsken er avbildet her, for jeg er ikke DER enda. Er det noen av dere som har smakt torsk fra STRØM? Den smaker heeelt fantastisk, prisen er ikke like så fantastisk.. Dyrere enn biff per kilo- blodpris! Men litt luksus må man unne seg innimellom og nå er det jo fredag og heeelg :D

Ønsker alle en riktig god helg !









Lunsjtid

 


HAPPY VALENTINES DAY <3 Jeg håper dere har romantiske planer for dagen eller at dere gjør noe ekstra hyggelig med noen dere er glad i.

Klokken har passert tolv, så enten har dere allerede spist lunsj eller så er det snart tid for en liten matbit. Hva pleier dere å spise til lunsj?

Jeg spiser ofte kald mat når jeg er på farten men i dag ble det en varm lunsj på min tallerken. Det er viktig å gjøre noe ekstra for seg selv på selve kjærlighetsdagen. Høhø!



Enkelt, men det smakte helt nydelig. Det ble nesten som å spise fyllet på en pizza- og det er da ikke helt feil ;)


Husker dere at jeg gikk til innkjøp av denne?


Jeg planlegger å gjøre diverse tester for min toleranse for karbohydrater. Det vil være nyttig og interessant for meg å se hvordan min blodsukkerregulering er. I tidligere blodsukkerforsøk i forbindelse med studiene, kunne vi se at det var store individuelle forskjeller selv i gruppene som spiste samme type mat og mengde. Jeg har i etterkant lurt på hvor sensitiv jeg er for karbohydrater og isåfall hvilke karbohydrater som gir meg en jevn blodsukkerkurve og hvilke kilder som gir en hurtig stigning med et tilsvarende raskt blodsukkerfall.

Her kan dere se resultatene av dagens test:



Resultatet av å spise havregrynsgrøt ble kanskje ikke helt som forventet da tallene viste en rask og forholdsvis høy stigning. Etter bare en time var blodsukkeret overraskende lavt, noe jeg også merket på kroppen. Neste test blir sjokolade og cola. Det blir spennende å se i forhold til målingene fra havregrynsgrøten min.

 

Ha en god dag!

 

Energigivende næringsstoffer

Litt fra hva jeg har gjort den siste uken ..

Dette er ernæring, dere. Proteiner, fett og karbohydrater og alkohol in  a c t i o n !
Etter en forsøksdag på Blindern fikk vi blant annet se proteiner som finnes i melk og fettet i ostepop. Jeg har deltatt i et blodsukkerforsøk og resten får tale for seg selv ;)

Tema for uken; Energigivende næringsstoffer.
Litt tørt emne på en mandag, sa du? Neeeida, jeg skal prøve å gjøre det enkelt og litt spennende.

FORSØK #1: Proteiner

 

FORSØK #2: Fett





FORSØK #3: Karbohydrater
Her jobber jeg med en rapport av studien. Dere får en liten smakebit.

 

1. Hensikten med forsøket, problemstilling (hvorfor, hva vil vi finne ut?)

Eksempel kan være:
Hensikten med forsøket er å se hvordan fire ulike måltider påvirker blodsukkernivået og se på hvorfor det evt er forskjeller i blodsukerstigning.

2. Hvilken hypotese hadde du på forhånd?

3. Resultater (hva fant vi?)




Vi kom fastende til forsøket og kunne velge mellom fire måltider:


1. Snickers og cola
2. Yoghurt
3. Boller og te
4. Brødskiver med melkefritt smør og agurk + vann

Før vi inntok dette måltidet målte vi fastende blodsukker etterfulgt av målinger hvert 20ende minutt innenfor to timer.

Som dere kan se på bildet over så var jeg i gruppen som skulle spise vann og brød. FOR en frokost, dere :D

 


I forsøket var det forventet at gruppen spm spiste snickers og cola ville ha en rask og høy blodsukkerstigning. Eksempelet under viser at det tydelig kan være store individuelle forskjeller. Det kom ikke som noe sjokk på meg, men HURRA for det!!!



FORSØK #4: Alkohol

( OK, kanskje ikke i regi av skolen. ehh hehe. men som en ivrig ernæringsstudent jeg er måtte jeg også gjøre et forsøk her )

Her jobber jeg altså ikke med en rapport ! Allikevel var hensikten med forsøket å bli lettere brisen *kremt*. Hva jeg forventet på forhånd? - Å komme i god stemning. Resultater: mindre god stemning søndag morgen ;)







OBS: Jeg har ikke lagt om livsstilen helt, altså (selv om det kan se slik ut på bildene). Jeg er heller ikke det beste og sunneste forbilde denne uken da jeg vet at alkohol er gift for kroppen og bør inntas i moderate mengder i kontrollerte og rolige omstendigheter- og det har jeg da gjort. Høhø.





Ønsker dere en toppers uke fine lesere- en sunnere hverdag i vente <3



           

Dykk i arkivet

 

Hallo,

Jeg får fortsatt mange spørsmål om oppskriften på disse pannekakene mine. Jeg har lagt ut oppskriften tidligere, men jeg gjør det gjerne igjen :)

Protein-pannekakene kan lages i utallige variasjoner, men basis oppskriften ser slik ut:

 

- 1egg + 1 hvite

- 30-40g proteinpulver (jeg bruker sjokoladeprotein og soyaprotein)

- litt fiberhusk (kan sløyfes)

- Vann til ønsket konsistens.

 

Røra bør være tykk for at stekingen skal bli vellykket.
Stekes ca 2 minutter på hver side i en panne med slippbelegg. Vips så har du en stor eller to små proteinpannekaker- til hverdags eller fest ;) Okay, fest var vel å ta i litt..

Serveres med f.eks sukrin, peanøttsmør, syltetøy, kesam, cottage cheese, bær eller nøtter.




Visste dere at jeg har et arkiv med egne kategorier ??
Her kan dere finne diverse oppdateringer, formbilder og oppskrifter fra jeg startet å blogge frem til nå. Kategoriene finner dere til høyre i sidemenyen.

 

Ta en titt innom og kom gjerne med forslag til nye kategorier som kan passe.

Ønsker alle en fin kveld og en god natt.

Grønne dager

Dagens trening:

Styrke på mage og armer (triceps og biceps)

45 minutter rask gange på mølla

 

I samme slengen gir jeg dere en av mine favorittøvelser på mage:

Jeg har lyst til å linke til filmer som viser mine favoritt styrkeøvelser, om det kunne være til interesse for dere?
Dette vil da være øvelser jeg mener er effektive og som jeg mener bør inngå i et styrketreningsprogram. Kanskje gjør du allerede noen av øvelsene? Gi meg gjerne tilbakemelding på hvordan du synes den fungerer for deg!

Jeg har fått meg jobb i helsekostbutikk (som passer meg perfekt) og har brukt store deler av dagen til å lese om kosttilskudd og helsekostprodukter. Jeg har flere kilo med brosjyrer og bøker igjen, men det gleder jeg meg til- for fy flate så gøy det er!!!

Jeg skal virkelig bli en ekspert på helsekost til slutt altså ;)





Dagens middag:


Jeg spiser tacosalat opptil flere ganger i uken- jeg går virkelig aldri lei. Og det beste av alt; det er så utrolig lett å lage. Om jeg i tillegg har løk og andre grønnsaker ferdig oppkuttet  i kjøleksapet er salaten fikset på under ti minutter. Helt genialt.



Nå leser jeg om supermat. For meg er grønnsakene mine den aller beste supermaten og jeg snakker varmt om dem i enhver situasjon. De er mine beste venner i hverdagen. De svikter aldri- masse vitaminer og mineraler.
Jeg blir skikkelig nysgjerrig på superfood når jeg leser om hvor helsebringende det skal være- det er virkelig ikke måte på hvor fantastisk de beskriver det i disse brosjyrene jeg leser.
Jeg vet det er mange som sverger til rawfood og superfood og er fornøyd med det (kanskje noen av dere?).
Selv har jeg vært litt gammeldags og vært trofast mot grønnsakene. Jeg har tenkt at alger og grønt klorofyll i hverdagen bare er en trend. Grønnsakene har kanskje fått en utfordrer- kanskje tester jeg det ut slik at jeg har erfaring med begge deler og kan gi en personlig mening på hva som fungerer best.



Kosthold og posing i pysjen !

God kveld!

Kosthold skal bli- her kommer litt info om kostholdet jeg følger nå!

Det er ikke så ulikt slik jeg vanligvis spiser. Jeg er bare litt mer nøye med måltidsfrekvensen og mengden. Jeg logger maten på somebody.no- da har jeg oversikt over kalorier, karbohydrater, proteiner og fett.

Jeg spiser mer de dagene jeg trener styrke og spiser ekstra karbohydrater rundt treningen.

 

Styrketreningsdager-

 

  • Frokost
  • Lunsj
  • Før treningsmåltid
  • Etter treningsmåltid
  • Middag
  • Kveldsmat

 

Kardio/fridager-

 

  • Frokost
  • Lunsj
  •  
  • Middag
  • Kveldsmat

 

Spisedager eller oppkarbingsdager legges inn underveis. Les mer om retningslinjer for en vellykket oppkarbing her.

 

Eksempel på måltider:

Frokost

Havregryn

Proteinpannekaker eller cottage cheese

Nøtter (mandler eller valnøtter)

 

Lunsj

Kyllingfilet eller magert kjøttpålegg

Masse grønnsaker

Nøtter eller olje i salaten

 

Før treningsmåltid

Proteinpannekaker eller cottage cheese

Frukt (ananas eller mango)

Nøtter (mandler eller valnøtter)

 

Etter treningsmåltid

Proteinshake eller pannekaker

Frukt (banan)

Riskaker

 

Middag

Karbonadedeig/biff/svin

Ris/potet/søtpotet

Masse grønnsaker

 

 

Kveldsmat

Laks/ørret

Salat/grønnsaker

 

Nå venter en bedre laksesalat og grønnsaker. Det verker i alle muskler i hele kroppen. Godt og vondt på en gang.


En liten 'formoppdatering' i pysjen (beklager dårlig kvalitet på bildene) :





Tips til hva du kan spise før og etter trening

Hei, hei!

Denne søndagen startet med 45 minutter morgenkardio (før frokost). Det går helt greit å stå opp tidlig (selv på en søndag) og komme seg ut når sola skinner og det er varmt i været. Fantastisk følelse!



Tenkte jeg skulle skrive litt om hva jeg pleier å spise før og etter trening. Disse måltidene er kanskje av de viktigste i løpet av dagen da riktig mat bidrar til gode prestasjoner under trening samt optimal restitusjon og innhenting til neste økt.

Om jeg går rask gange før frokost pleier jeg vanligvis ikke å spise noe først. Oftest drikker jeg en stor kopp kaffe og masse vann før jeg løper ut døra. Når jeg skrubbsulten kommer hjem, nyter jeg en stor god frokost som består av havregryn, cottage cheese, frukt og nøtter.

Dersom treningen blir mer intensiv eller jeg skal trene styrke er jeg ekstra nøye med hva jeg spiser før og etter trening.

FØR TRENING
Karbohydrater-
Fukt (banan, ananas eller eple)

Proteiner- Proteinshake, proteinpannekake eller cottage cheese

Fett- Nøtter




RETT ETTER TRENING

Karbohydrater-
Banan og riskaker

Proteiner- Proteinshake eller proteinpannekake

Fett- Ingen




MÅLTID ETTER TRENING
Jeg prøver å spise et godt måltid helst innen en time etter trening. Måltidet består da av mat fra alle næringsemner men her fyller jeg ekstra opp med karbohydrater.

Eksempler:






Kos dere masse denne søndagen <3







, Oslo

Norske blogger
bloglovin

bloglovin


Matbloggtoppen



hits