januar 2013

Et ønskeinnlegg! Øvelser som utfordrer magemusklene dine

 

  

Husker dere dette innlegget- Slik får du synlige magemuskler- en veiledning ? Om du ikke har lest det, så anbefaler jeg å gjøre det før du leser videre, for her kommer del 2- siden det har vært stor interesse fra dere.

Det er mange som lenge har spurt etter den 'magiske oppskriften'. Svaret er vel at det ikke finnes én oppskrift eller ett bestemt treningsprogram som vil gi deg synlige mageruter. Dette har jeg nevnt tidligere og som er et utrolig viktig poeng å få frem. Alle har vi magemuskler og hvorvidt de vises eller ikke kommer an på kroppsammensetningen og hvor høy/lav fettprosent man har. Fettprosenten korrigeres hovedsaklig ved å gjøre endringer i kostholdet og man vil ikke få mer synlige magemuskler kun ved å trene øvelser på mage. Man hører ofte 30% trening og 70% kosthold er avgjørende for en endring i fettprosent.

Jenta på før og etter-bildene har ikke nevneverdig stor forandring i fettprosent fra bilde 1-2. Hennes fokus var å 'bygge' magemuskler, altså øke i styrke og muskelvolum, for størrelsen på musklene synes å ha en betydning for hvordan sixpacken vil se ut. For å få til det, gjelder de samme prinsippene som ved andre muskler på kroppen som skal utvikles- her må man gradvis øke belastningen på musklene slik at de kan bygge seg opp igjen litt større og sterkere fra gang til gang. Progresjon, belastning, kvalitet og variasjon er viktige stikkord her. Bruker du disse verktøyene konsekvent når du trener mage vil du ha større forutsetninger for å oppnå ønsket effekt- som en konsekvens av

1. valg av øvelser

2. økning i belastning samt variasjon i sett/ repetisjonsantall

 

Det finnes en rekke faktorer på detaljnivå som også vil spille en rolle. Dette er gjeldene for all type ending/forbedring i kroppssammensetning eller utvikling muskelmasse . Eksempelvis, kontinuitet, intensivitet, 'mind-muscle connection, kosthold og ande individuelle forhold. Ser man bort fra disse detaljene vil man likevel ha et godt utgangspunkt for å få større mageruter ved å fokusere på de to punktene jeg nevnte over.

Jeg gir dere en øvelsesguide, med øvelser som var i programmet jeg satte opp til min venninne.

Enjoy!

 





For litt ekstra inspirasjon kan dere la dere motivere av denne dama som TDG har synlige magemuskler med v.o.l.u.m. !

 

Ønsket om å gi dere en bloggpost med selve oppskriften kan jeg ikke oppfylle, men tips til øvelser som er verdt å bruke tid på er det jeg deler med dere. Øker dere belastningen og progresjonen i tillegg til å variere i repetisjoner og sett vil økning i muskelmasse være resultatet. 

 

Så, hvis dere i tillegg tilsetter motivasjon, en stor dose treningsglede, litt viljestyrke, en god del tålmodighet og serverer det med et smart og godt kosthold- ja, da vil jeg påstå at dere er så nærme oppskriften dere kan komme :)

 

Feel the burn ;)

Lykke til!




Dagens workout

Hei igjen (jeg er flittig blogger nå) !

Jeg startet dagen på SATS, på denne måten:

Kabelroing

Flyes i kabeltårnet

Franskpress med stang

Sidehev

Fronthev med vektskiver

Sidebends med en vektskive

 

..og avsluttet med en god frokost i god gammeldags pannekake-stil; cottage cheese og syltetøy fordelt på to proteinpannekaker. Nam!



Jeg kjenner allerede nå at stølheten kommer snikende. Jeg kjørte høyreps i dag og fikk en effektiv økt til tross for at jeg hadde ganske dårlig tid. Planen var å få til en kardioøkt men beina er så støle at jeg ikke vet om jeg klarer. Jeg går som en gammel dame og måtte faktisk bruke paraplyen som stokk da jeg ble utfordret av en liten nedoverbakke tidligere i dag :-P Men hey, det var glatt også da.
I skrivende stund ligger middagen i magen og jeg glemte å ta bilde. Sorry! Jeg er ute av bloggrutinene merker jeg, men jeg kan fortelle hva den besto av av. Kokt (Strøm) torsk med kokosmelk, aspargesbønner, rødløk, chili, maldonsalt og råkostsalat. Kokosmelk og torsk var virkelig en god kombinasjon- anbefales!

Nå venter snart en bedre dessert. Jeg skal lage SJOKOLADEKAKE :D 


(Her servert med granateple)


Det høres kanskje ut som et lite tiltak, men det trenger det ikke å være. Jeg har nemlig gått til innkjøp av denne:



Med en ekstra spiseskje kakao (eller to) og hakkede hasselnøtter på toppen blir det et lite festmåltid. Proteinfabrikken har kommet med mange nye og spennende produkter. Til nå har jeg prøvd sjokoladekaken og krydderkaken. I kjøkkenskapet venter to andre godbiter- lavkarbo knekkebrød og lavkarbo pizzabunn. Er det noen av dere som har smakt disse?

 
Hva er vel en treningsblogg uten motivasjons-quotes?! :-P
Vi fortsetter trenden!



Det var dagens lille oppdatering. Vi blogges!





Reminder

Hei, hei!

Håper dere har hatt en god start på uken? :)
Jeg har hittil hatt en sprek start og har faktisk fått til noen treningsøkter allerede. Jeg har vært litt småsyk i helgen men jeg fikk slappet godt av så nå er jeg fit for fight igjen. Herlig følelse!


Kan minne om at dere finner meg på instagram igjen, stinean85. Jeg prøver å poste litt 'fit food' og muskelmat inspo til dere der, med mindre tallerkenen allerede er tom før jeg rekker å ta frem mobilen for å dokumentere ;)

Jeg har ikke så mye på hjertet i dag, men vil dele en liten, men viktig historie med dere. Jeg hørte den første gang for noen år tilbake og jeg hadde nesten glemt den. I forrige uke hørte jeg den plutselig to ganger på bare noen dager, så jeg tenkte at dette virkelig var en påminnelse til meg. Dere har kanskje hørt den før, men jeg anbefaler likevel å lese den en gang til :)


Ha en riktig fin tirsdag, flotte folk!



 



Når tingene i ditt liv virker nesten uoverkommelige, når 24 timer pr dag ikke er nok, så husk syltetøyglasset og kaffen..



En professor sto foran sine filosofistudenter. Da timen begynte tok han frem, uten å si et ord, et meget stort og tomt syltetøyglass og begynte å fylle det med golfballer. Da han hadde gjort det spurte han klassen om glasset var fullt, og det var de enige om at det var.

Så tok professoren frem en kasse med småstein og begynte å helle dem ned i glasset. Han ristet glasset lett, så steinene fordelte seg imellom golfballene. Deretter spurte han igjen studentene om glasset var fullt og det mente klassen at det var.



Professoren tok frem en kasse med sand og begynte å helle den oppi glasset. Sanden fylte naturligvis det resterende hulrommet i glasset. Igjen spurte han om det var fullt og klassen svarte enstemmig ja.



Til slutt tok professoren to kopper kaffe og helte dem begge ned i glasset. Hulrommet som var mellom sandkornene, ble nå effektivt fylt. Studentene lo.



'Nåvel', sa professoren, da latteren var stilnet av. 'Hvis dere forestiller dere at dette glasset representerer deres liv. Golfballene er de viktigste tingene i livet- familie, kjæreste, barn, helse, venner og pasjoner- de ting, som selv om andre ting gikk tapt, og bare disse tingene var tilbake, likevel ville gjøre deres liv fullkomment. Småsteinene er de andre tingene som betyr noe- sånn som hus, jobb, bil osv. Sanden er alle de andre småtingene'.



Professoren fortsatte: ' Hvis dere putter sanden ned i glasset først, er det ikke plass til verken småsteinene eller golfballer. Det samme gjelder i livet. Hvis dere bruker all energi og tid på de små ubetydelige tingene, får dere aldri plass til det som er viktig for dere. Vær oppmerksom på de ting som er avgjørende for deres lykke. Lek med barna. Ta vare på helsen. Inviter partneren på middag. Det vil alltid være tid til å gjøre huset rent og ordne avløpene. Ta dere av golfballene først- de ting som virkelig betyr noe. Få styr på det og dere vil prioritere-resten er bare sand! Og husk livet er kort!'



En av studentene rakte hånden i været og spurte hva kaffen skulle representere. Professoren smilte.

'Jeg er glad for at du spør. Det er bare for å vise, at uansett hvor fullt ditt liv synes å være, så er det alltid plass til et par kopper kaffe sammen med en venn'

AWESOME



God helg :)




#instadetox

 

Hei,

 

Det har vært stille fra meg en stund- både her på bloggen og på instagram. Det var med skrekkblandet fryd at jeg logget meg inn på blogg.no. Den dårlige samvittigheten gnager når jeg ser at dere fortsatt er trofaste. Nesten 500 lesere om dagen, uten et eneste nytt innlegg på en hel måned. I feel bad.
Det har vært stille fra dere også med overraskende få spørsmål om hvorfor det ikke kommer nye innlegg. Det virker som om dere begynner å kjenne bloggeren i meg nå. Innimellom trenger jeg pauser. Denne gangen ble pausen lenger enn jeg hadde ønsket. Tusen ting har skjedd og aller helst skulle jeg hatt en pauseknapp på livet også. Det hadde vært så fint. Dessverre er det ikke slik det fungerer og man blir bare nødt til å gjøre det beste ut av det mens det står på som verst. Stormen ser ut til å avta i styrke og jeg kan skimte positive endringer. * klappe i hendene *





Etter mitt aldri så lite fravær, så har jeg vel gått glipp av en del, eller? Tell me ;)

Ha en riktig fin fredag <3

 




, Oslo

Norske blogger
bloglovin

bloglovin


Matbloggtoppen



hits