mai 2010

STABBUR LUNSJ




SALAT MED LAKS, TOMAT OG OLIVEN

Du trenger:
1 boks stabbur laks
Isbergsalat
Kinakål
Tomat
Agurk
Løk
Oliven

Mix alt i sammen og krydre med sitronpepper. Super godt og super sunt :)
Dette er en lavkarboversjon, men vil du ha litt karbohydrater så vil den smake kjempegodt med pasta!


Denne er helt genial- smaker også kjempegodt på fiberrik :) 
Hva synes du om denne?

SJOKOLADE MED GOD SAMVITTIGHET?



P(r)inse-kos
Husker dere Sjokoladeprinsen fra Skaperen på TV2? 
Nå har har hans ekte sjokolade konsept kommet ut i butikkene over hele landet. 
Jeg testet prinsens sjokolade denne pinsehelgen :)

Sjokoladen er 100% naturlig, økologisk, glutenfri, sukkerfri og inneholder ingen kunstige tilsetningsstoffer. 
Dette er super mat med masse antioksidanter,  vitaminer og mineraler.
Et flott tilbud og et skritt i riktig retning til en sunnere og mer bevisst livsstil.
Pris: ca. 25,- for 50g

Smak
Jeg ble veldig positivt overrasket over den fantastisk gode smaken. Jeg hadde aldri forestilt meg at en sunn melkesjokolade ville smake sååå godt og i det hele tatt smelte på tunga! 

Sjokolade er sjokolade- og for de som vil holde figuren bør nok begrense sitt inntak. 
Helse-prinsen ikke er veldig søt når det gjelder kaloriene.
En porsjon (25g) inneholder ca. 140 kalorier.

Har du smakt dette sjokoladeeventyret?




TRENING UKE 20


RAPPORT UKE 20


SØNDAG
Kardio: Rask gange/ jogg- 45 minutter
Styrke: Bein + mage

Øvelser
- Planke + sideplanke (med vekskive)
- Bridge
- Beinpress
- Dips
- Bicepscurl
- Markløft

MANDAG
Kardio: Rask gange/ jogg- 45 minutter
Styrke: Ingen (17.mai)

TIRSDAG
Kardio: Rask gange/ jogg- 40 minutter
Styrke: Overkropp

Øvelser
- Benkpress
- Chins/ nedtrekk
- Hantelroing
- Militærpress
- Push-ups
- Sidehev
- Rygghev

ONSDAG
Kardio: Rask gange- 40 minutter
Styrke: Bein + mage

Øvelser
- Planke + sideplanke (med vekskive)
- Bridge
- Ett-beins beinpress
- Franskpress
- Triceps kickback
- Hammercurl
- Strake markløft
- Situps i skråbenk

TORSDAG
Kardio: Rask gange/ jogg- 45 minutter
Styrke: Overkropp

Øvelser
- Benkpress
- Chins
- Kabelroing
- Militærpress
- Flys
- Stående roing
- Rygghev

FREDAG
Kardio: Rask gange/ jogg- 45 minutter
Styrke: INGEN



I morgen blir det høyreps trening på hele kroppen samt veie/måle dag. På søndag starter jeg på trenings uke nr 2. Deilig å starte uka på en søndag i stedet for en mandag :)
Ingen intervalltrening denne uka- håper på å få til et par økter i neste uke!

GOD HELG :D

ET LASS..


..MED GRØNNSAKER

Jeg elsker grønnsaker og må alltid ha de til hvert eneste måltid! Grønnsaker er kalorifattig men metter godt i magen. Perfekt dersom du vil bli stappmett til et måltid!

Selv om grønnsaker ikke inneholder så veldig mye kalorier, så er de allikevel en karbohydratkilde. 
Dersom du vil bytte ut din faste karbohydratkilde som  f.eks ris eller pasta med noen av disse geniale grønnsakene må du spise mye mer.
1-1,5kg blomkål/brokkoli tilsvarer omtrent samme mengde karbohydrater som 40 usle gram tørr ris!!!

Disse grønnsakene MÅ jeg alltid ha i tilgjengelig:
- Kinakål
- Isberg salat
- Agurk
- Tomat
- Løk/rødløk

disse spiser jeg også masse av:

- Brokkoli
- Blomkål
- Sopp
- Paprika
- Hodekål/ rødkål
- Kålrot
- Potet

Grønnsakene er helt klart best ferske, men i en travel hverdag kan fryste wok-mixer eller hermetiske alternative være en grei erstatning.

Favoritt?
Det er vanskelig å plukke ut en favoritt- men tomater kan brukes til nesten alt! Den smaker utrolig godt og kan tilberedes på mange forskjellig måter.



Varianter av tomaten:
- Vanlig tomat
- Bifftomat
- Cherrytomat
- Coctailtomat
- Plommetomat
- Gul tomat
- Grønn tomat
- Tiger tomat
- Kumato tomat, svart tomat
- Daddeltomat

Tomaten er kalorifattig og inneholder lykopener som er et kraftig antioksidant.

Næringsinnhold, pr.100gram
Kalorier: 18
Protein: 0,7g
Karbohydrat: 2,5g
Fett: 0,2g

Tomaten er også rik på vitamin A og vitamin C.

Tomatene kan spises naturelle eller i salater. De kan kokes, stekes, gratineres eller grilles. Krydder og friske urter gir også tomatene en nydelig smak.

For mer info, tips og oppskrifter om frukt og grønt- besøk : http://www.frukt.no/forsiden.aspx



Er du glad i grønnsaker og hvilken grønnsak er din favoritt?









I <3 NORGE




Gratulerer med dagen alle sammen!


EN GOD START PÅ DAGEN
Nasjonaldagen startet med 45 minutters morgenkardio (rask gange) med skikkelig søttnemai-stemning: fint vær, grønne trær, korps musikk og masse flagg! Ingen styrketrening siden treningssenteret er stengt i dag!

Fikk slengt på meg bunaden og gikk ned til byen for å spise lunsj med familie og venner. 
Jeg spiste laks, ris og grønnsaker :) Det ble ingen is eller pølse, men feiringen har allikevel vært super !


Hva har du gjort på nasjonaldagen?












Usunn grillmat?



Grillmat er digg! 
Mange forbinder nok grillmat med noe usunt. Men det bør det så absolutt ikke være.
I går grillet jeg urtemarinert svinebiff. Som tilbehør hadde jeg masse salat, ovnsstekte poteter, grill tomat , løk, sopp, asparges og rødvinssaus.

Proteinkilder man kan putte på grillen:
- Marinert laks
- Scampi
- Biff
- Kylling
-Svin

For å gjøre kjøttet/fisken enda mer spennende så kan man bare krydre/marinere med det man selv ønsker. Tilbehøret er også viktig, man kan bruke lett bernaise saus, peppersaus, rødvinssaus, sukkerfri ketchup,  sukkerfri sennep, pesto, pickles.
Man kan også lage hjemmelagde hamburgere av karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Hamburger kryddermix får man kjøpt i butikken og vips så får du en smakfull hamburger! Lett!

Karbohydratkilder:
-Grønnsaker <3 
-Ananas
-Mais
(disse kan også grilles)
- Potetbåter
-Bakt potet

Fettkilder:
-Nøtter
-Hjemmelagd dressing
-Pesto
-Pinjekjerner




Hva har dere på grillen?

Påfyll



Tips hvis man er sulten på diett
- lag en kalorifattig tomatsuppe!

Tomatsuppe

Du trenger:
1/2 boks hermetiske tomater (opphakket)
1ss sukkerfri ketchup
1/2 hvitløksfedd
1/2 løk
      Basillikum
     Salt + pepper
     Chili pulver

Slik gjør du:
Varm opp tomatene i en kjele, tilsett sukkerfri ketchup, hvitløkfedd og opphakket løk.
La den koke i noen minutter, deretter krydrer du med salt, pepper, frisk basillikum og evt litt chili pulver.

Kan også serveres med fullkornpasta, kokt egg og cottage cheese :)





Functional Moves - Vårens hotteste treningsform?

STINE TESTER 3TS NYE GRUPPETIME- Functional Moves

 


www.3t.no beskriver den nye gruppetimen på følgende måte:

- Du kommer til å bruke muskler du ikke viste du hadde!


Bedre holdning
Kanskje de aller fleste av oss først og fremst trener for at vi ønsker å se bedre ut! Vi vil bli tynnere, ønsker større og mer definerte muskler, vi vil ha synlige magemuskler og spretten rumpe!
Functional Moves er treningsformen som i tillegg sørger for at kroppen din får det bra. Du blir sterk og smidig, musklene i hele kroppen din blir trent! Du blir veldig bevisst din egen holdning, og du vil garantert fungere mye bedre i alt du foretar deg.
- Har du noen gang sett på folk når de blir ropt til, og skal snu seg? Veldig mange snur hele kroppen, men vi er faktisk laget for å klare å snu bare på overkroppen. Disse rotasjonene bruker vi også i denne formen for trening.

Ryggen elsker rotasjonene
- Selv om det er en tøff og utfordrende treningsform, elsker kroppen og bli brukt på den måten den er skapt for! Tenk på 3-4 åringene som utfolder seg i leken. Kroppene deres fungerer perfekt! Om en voksen person skulle holdt følge med alle bevegelsene et barn gjør, hadde det vært svært utfordrende. Eller for å si det rett ut; vi har ikke hatt en sjanse.

Vi glemmer å bevege oss, og dette skjer på et stadig tidligere stadium i livet. Vi sitter på skolen, vi sitter på PCn, vi sitter i bilen, vi sitter på jobben og vi sitter foran TV´n. Vi råtner sakte men sikkert på rot...
Functional Moves er et tilrettelagt treningsprogram som sørger for en grundig, nyttig og funksjonell treningsøkt. Ryggen din vil elske det, og ved å trene Functional Moves bruker du kroppen slik den skal brukes. Du blir sterk, og forebygger skader på en effektiv måte.
Instruktøren går gjennom alle øvelsene del for del, før det settes det sammen til en sammensatt, krevende, men allikevel enkel bevegelse. Og svetten siler!

Fakta om timen:

  • Vi trener med en step, ei matte og ei vektskive.

  • Trening passer for de fleste, og du velger selv hvor tung vektskive du ønsker å bruke.

  • Timen er delt inn i tre sekvenser, og alle sekvensene inneholder balanse, styrke av underkropp, styrke av overkropp og kondisjon.

  • Bevegelsene er også delt inn i tre sekvenser; Bevegelser framover, bevegelser sidelengs, og bevegelser med rotasjon.

  • Alle kropper, menn og damer,  i alle aldre har godt av denne type trening.

 

Rask framgang

Når man begynner å trene Functional Moves merkes fremgangen raskt. Det oppleves hardt de første gangene, men når man får kontroll ser man fort resultater på kroppen. De aller fleste som trener Functional Moves vi si at dette er en komplett og fullverdig treningsform for hele kroppen. Det føles riktig, og det gir mening!


Når man begynner å trene Functional Moves merkes fremgangen raskt. Det oppleves hardt de første gangene, men når man får kontroll ser man fort resultater på kroppen. De aller fleste som trener Functional Moves vi si at dette er en komplett og fullverdig treningsform for hele kroppen. Det føles riktig, og det gir mening!

 

MIN VURDERING:

Helt klart en spennende time med masse variasjon og nye øvelser for styrke og balanse. Ikke spesielt slitsom- gjennomsnitts puls på 130-140, men ble god og svett. Noen av øvelsene var teknisk krevende og utfordrende. Musikken var bånn og lite inspirerende.  

Skal prøves igjen, men ikke med det første!

Terningkast: 4



, Oslo

Norske blogger
bloglovin

bloglovin


Matbloggtoppen



hits