juni 2011

Viser badevekten sannheten om din fremgang?

Hei, hei

Dette er et innlegg til alle som er hysterisk opptatt av kroppsvekten. Jeg skrev tidligere et innlegg om hvilke metoder du bør bruke for å måle din framgang, denne teksten er lagt ved under.

Når du har lest dette viser jeg noen bilder som illustrerer at kroppen kan se ganske så forskjellig ut selv med samme vekt (bruker meg selv som eksempel her). Jeg har ingen faste positurer eller system i 'formbildene mine', men jeg har allikevel tatt hundrevis av bilder fra jeg la om livsstilen for snart 4 år siden. Det er gøy å se tilbake på utviklingen og det er ikke minst en motivasjon for meg selv. Det er noe jeg kan anbefale alle å gjøre dersom du har satt deg et mål om enten gå opp i vekt, ned i vekt eller stramme opp.

Hvor mye veier du? Dette er et spørsmål man ofte hører, men forteller badevekta sannheten om formen din?

Kroppsvekten gir deg kun informasjon om hvor mange kilo kroppen din veier totalt. Den gir deg ingen informasjon om kroppens sammensetning og fordelingen av fett, muskler, vann osv. Selv investerte jeg i en litt mer avansert vekt for noen år siden. Den har funksjoner som skal vise antall prosent muskler, fett og vann- basert på min totale kroppsvekt, høyde, alder og aktivitetsnivå.
En god investering?
Neppe! Tallene er urealistiske og viser svinginger i fett/muskel prosent som ikke er logisk.

Glem badevekta- bruk speilet, målebånd eller fettklype
Jeg gikk til innkjøp av en fettkaliper, kjøpes på nettet og koster rundt 200,- (selv bruker jeg denne kun en sjelden gang)
En fettklype brukes til å måle fettprosent og gir et mer nøyaktig resultat.
Sammen med et målebånd kan disse to verktøyene hjelpe deg dersom du vil måle framgangen av treningen din.
Vekten kan heller brukes i tillegg og kan kanskje gi deg et hint om du er på rett vei- ut i fra din målsetting.



Fettklypa er enkel i bruk, men det kan være greit å ha med seg en ekstra person som kan hjelpe å måle på de stedene det kan være vanskelig å komme til.

Informasjon om hvordan man måler og hvor tallene du får skal fylles inn :
http://www.linear-software.com/online.html#women

Her kan man selv bestemme hvilken av metodene man vil benytte seg av. Dersom man måler mange punkter på kroppen, vil resultatet bli mer nøyaktig.
Ikke la tallene på badevekta ødelegge dagen din om den kanskje viste 1-2 kg for mye eller lite :)

 

Vekten på FØR og ETTER bildene er omtrent den samme. Om jeg husker rett så tror jeg faktisk at jeg veier litt mer på etterbildene. Det har gått snart 4 år fra de første bildene og til nå.

 



Det føles rart å legge ut bilder som dette, men hensikten er å vise at man med et balansert kosthold og smart trening kan endre kropps-sammensetningen uten at vekten endres i vesentlig grad.

Badevekten er gammeldags- speil og målebånd er inn ;)

Dessuten kan man trene styrke, øke muskelmassen og gå ned i fettprosent uten å ha fitness som målsetting. Det er ikke nødvendig å følge en trend, mal eller standard for å komme i form. Det viktigste er at man finner en livsstil man trives med slik at man selv føler seg bra og er proppfull av energi.

Jeg har mye på hjertet angående dette men jeg stopper her. Hva er deres erfaringer? Jeg vil gjerne høre :)

 

Ha en god dag !



Favorittøvelse

God morgen :)

Jeg har hatt et lite energikick i de tidlige morgentimer og jeg har vært veldig effektiv.
Husmor med ansiktsmaske av grønnleire.

  

Jeg er fortsatt litt trøtt i trynet men jeg er snart klar for en treningsøkt :)
Legger ved en film som viser en øvelse for skuldre: sidehev.
Jeg pleier å gjøre denne øvelsen med en liten knekk i albuene. På den måten får jeg enda bedre kontakt med muskulaturen. Jeg kjører eksplosivt opp og holder saaaakte igjen på vei ned.



Ha en flott onsdag alle sammen :)

Ny uke og nye planer

Hei kjære bloggvenner!

Her kommer resultatet av treningen for uke 7 + 8. Denne uken starter jeg med et nytt og spennende konsept (det skal jeg komme tilbake til senere). Jeg liker å forandre programmet etter ca 8 uker. Dette er viktig både for framgang og motivasjon.
Ellers så kan jeg fortelle at målet mitt om å komme tilbake i samme form som før bulken nå er oppnådd :D Nå gleder jeg meg veldig til å starte en ny periode med nye mål og utfordringer.



  

Ha en fin mandag alle sammen :)



Sommermat

Salat er en sommerfavoritt og det er kun fantasien som setter grenser for hva du kan ha i den. Kalkun er smakfullt, magert, proteinrikt og passer perfekt som proteinkilde i en salat. Dersom du ikke gidder å stå for mange timer på kjøkkenet så er dette et smart triks:

Stek opp mye kjøtt med en gang og sett restene i kjøleskapet. Da har du for hele uka om du ønsker det.
Bildet under viser en kalkunfilet på ca. 1,3 kilo.



og da kan salaten f.eks se slik ut..


I dag ble det en ny vri på frokosten. Jeg har bruk omtrent de samme ingrediensene som jeg vanligvis bruker, jeg har bare mikset litt forskjellig og tilberedt på en annen måte.

Resultatet:



Som jeg viste i et tidligere innlegg så har jeg gått til innkjøp av soyaprotein. Rett og slett for smaken og variasjonen sin del. Jeg har ikke brukt det til så mye matlaging enda, men pannekaker har jeg selvsagt laget :)



Håper alle får en strålende lørdag!

Cardioholic

Tommel opp for kondisjonstrening om sommeren, ute- i solskinn :)
Om man trener mye kardio er det en stor fordel med musikk. Nå foretrekker jeg lett og glad sommermusikk på ørene og slik ser min spilleliste ut nå

 

Jeg er ikke så flink til å holde meg oppdatert på musikkfronten så gi meg gjerne noen tips til musikk :)

 

Jeg er dårlig på å ta kosttilskudd men i dag kjøpte jeg meg nytt proteinpulver, vitamin d3 og spirulina. Gleder meg til å teste ut for å se om det har noen effekt på meg.

Nå skal jeg kose meg med dette før jeg sier god natt!

 



 

f r o k o s t f a v o r i t t e r

Er du et frokostmenneske og trenger frokosttips? Kanskje du kan finne inspirasjon liggende i arkivet under kategorien 'Oppskrifter- Frokost'. Jeg nevnte i forrige innlegg at jeg stort sett spiser samme frokost hver dag og er fornøyd med den. Når det er sagt så bytter jeg ofte på ingrediensene slik at det ikke smaker det samme hver gang. En grøt kan være så mangt skal jeg si dere :)

Her ser dere noen av ingrediensene jeg bruker mye av i frokosten min:












Av disse ingrediensene kan man faktisk snekre sammen det mest utrolige :D
Har dere noen tips til hva som kan stå på handlelista neste gang?

Brødmat

Jeg er veldig glad i de store hverdags-frokostene mine og det blir som regel det samme hver dag; frukt, grøt og proteinpannekake. I helgene pleier jeg å ha et frokostalternativ. Magen min tåler brød og gjærbakst dårlig. Spiser jeg brød har magen en konstant oppblåst følelse. Helt forferdelig. Jeg har funnet et unntak- esekielbrød. En ny favoritt!

Brødet kan kjøpes hos de største matvareforretningene og i helsekostbutikker.

 

Esekielbrødet er svært næringsrikt og inneholder

  • sammalt spelt

  • speltkorn

  • grønne linser

  • hvite bønner

  • hirse

  • vann

  • salt

Det brukes under 1 gram gjær pr. brød.
Brødet bakes på god gammeldags måte med langtidsheving. Holdbarheten på brødet er minst 10 dager ved oppbevaring i kjøleskap.



Et bilde av brødposen..

 

 

Mandag 13.06.2011

 

Fri på en mandag, det skulle man virkelig hatt oftere :) Dagen startet med en stor frokost etterfulgt av en tung styrkeøkt på bein. Hard trening + masse mat = resultater, og det ønsker jeg jo.

Middagen i dag ble en veldig sterk bolognese laget av karbonadedeig av elg, krydret med chili, cayennepepper, hvitløk, paprika, basilikum, timian og tomater. På tallerkenen er det ca like store menger grønnsaker og kjøtt. Ble med andre ord god og mett.


Kjæresten var veldig ivrig på en joggetur i det fine været. Jeg er jo ikke vond å be, derfor ble det ca. 50 minutter jogg i fint vær og med sommermusikk på ørene. Joggeturen ble nok det siste fornuftige jeg gjør i dag. Nå venter TVen og sofaen før det er natta.

Resultatene av forrige ukes trening kan dere se her. Nå venter nok en sprek og energirik uke.





Titter innom..

<a href="http://www.bloglovin.com/blog/808417/stinean?claim=wzupyybws96">Følg min blogg med bloglovin</a>

Er det i det hele tatt noen som leser blogger nå i dette flotte været? Uansett, jeg tenkte å spre litt ekstra sommerstemning også her på bloggen.

Enjoy!

 




Nyt pinsen og det fine været :D

Fruktfest

Se hva jeg fant i butikken i dag:


Flate fersken falt virkelig i smak hos meg. De var utrolig freshe og smakte veldig godt. Nam!

Mine favoritt pærer var endelig å finne i butikken- for en glede!!
Smak av sommer.

Dagens middag:


Ikke så veldig oppfinnsom eller spennende middag denne gangen, men det mettet godt i en skrubbsulten kropp etter trening.

Da jeg endelig kom meg ut i drittværet i dag ble det en økt på SATS i samme slengen. Fri fra styrketreningen i dag da beina fikk skikkelig juling i går. Ellipsemaskinen ser ut til å bli en god venn, jeg har tidligere mislikt denne sterkt. Nå er den faktsik helt OK og det ble jammen en hel time med tråkk. Motivasjonen ligger i musikken. Uten musikk hadde jeg ikke klart mer enn to minutter, maks!

Middagstips

Hei, hei

Jeg tenkte kanskje jeg kunne inspirere dere med denne grønne og gode middagen i dag.
Jeg kjøpte laksefilet fra Rema 1000 i går og denne smakte utrolig godt. Billig var den også. Må deles med dere :)
Egentlig er den ment for grilling, men siden det er utrolig dårlig grillvær akkurat nå så ble den ovnsstekt.
Den ble ferdig på under 15 minutter, perfekt for de som har det travelt og skylder på at de ikke har tid til å lage sunn mat . Frossen pizza tar like lang tid (om ikke lenger).





Dette ble min versjon. Retten smaker helt sikkert godt med ris eller potet til også. Eller med annet tilbehør. Det er bare fantasien som setter grenser.


Ønsker alle en god dag!



Uke 5 av 12

Puh, nå har jeg nettopp kommet inn etter nok en svett økt på SATS.
Det ble en rask økt på mage og rumpe samt 45 minutter kardio som jeg delte opp slik at jeg gikk 30 minutter før styrke og 15 minutter etter.



Perfekt mat etter trening!

En liten 'sommerform' update igjen med tabell og et lite bilde.
Forrige ukes trening:


     

Det har gått 5 uker av programmet. Det betyr at jeg snart er halvveis. I dette prosjektet er det ikke store endringene jeg har gjort i forhold til hvordan jeg vanligvis trener og spiser. Allikevel føles og synes det godt på kroppen allerede. En god del markeringer er tilbake, jeg er full av energi og gleder meg over å holde kroppen i form. Herlig følelse.


Jeg legger ved nok en favorittøvelse jeg ofte kjører på bein/rumpe treningene:

 







Sunn, rask og smakfull lunsj

Du trenger dette:



Kombiner disse og du får en VELDIG smakfull og god lunsj..



Håper det smaker :)



Trippel saftis

 

God lørdags morgen!

 

Det ser ut som om det blir nok en strålende dag her på østlandet. Jeg har nettopp kommet inn etter en fantastisk tur i sola. Nå venter en stor frokost og en iiiis ;)

Jeg lagde denne av tre typer Fun Light som kjent inneholder kun 1 kalori.

 

Smakene jeg brukte:

  1. Fruktfest

  2. Appelsin

  3. Wild Berries

 

Denne kombinasjonen var perfekt. Fruktfest smaker som champagnebrus og er min favoritt fra Fun.



Ønsker alle en flott lørdag og en god helg <3




Grønne dager

Dagens trening:

Styrke på mage og armer (triceps og biceps)

45 minutter rask gange på mølla

 

I samme slengen gir jeg dere en av mine favorittøvelser på mage:

Jeg har lyst til å linke til filmer som viser mine favoritt styrkeøvelser, om det kunne være til interesse for dere?
Dette vil da være øvelser jeg mener er effektive og som jeg mener bør inngå i et styrketreningsprogram. Kanskje gjør du allerede noen av øvelsene? Gi meg gjerne tilbakemelding på hvordan du synes den fungerer for deg!

Jeg har fått meg jobb i helsekostbutikk (som passer meg perfekt) og har brukt store deler av dagen til å lese om kosttilskudd og helsekostprodukter. Jeg har flere kilo med brosjyrer og bøker igjen, men det gleder jeg meg til- for fy flate så gøy det er!!!

Jeg skal virkelig bli en ekspert på helsekost til slutt altså ;)





Dagens middag:


Jeg spiser tacosalat opptil flere ganger i uken- jeg går virkelig aldri lei. Og det beste av alt; det er så utrolig lett å lage. Om jeg i tillegg har løk og andre grønnsaker ferdig oppkuttet  i kjøleksapet er salaten fikset på under ti minutter. Helt genialt.



Nå leser jeg om supermat. For meg er grønnsakene mine den aller beste supermaten og jeg snakker varmt om dem i enhver situasjon. De er mine beste venner i hverdagen. De svikter aldri- masse vitaminer og mineraler.
Jeg blir skikkelig nysgjerrig på superfood når jeg leser om hvor helsebringende det skal være- det er virkelig ikke måte på hvor fantastisk de beskriver det i disse brosjyrene jeg leser.
Jeg vet det er mange som sverger til rawfood og superfood og er fornøyd med det (kanskje noen av dere?).
Selv har jeg vært litt gammeldags og vært trofast mot grønnsakene. Jeg har tenkt at alger og grønt klorofyll i hverdagen bare er en trend. Grønnsakene har kanskje fått en utfordrer- kanskje tester jeg det ut slik at jeg har erfaring med begge deler og kan gi en personlig mening på hva som fungerer best.



, Oslo

Norske blogger
bloglovin

bloglovin


Matbloggtoppen



hits