juni 2011

Viser badevekten sannheten om din fremgang?

Hei, hei

Dette er et innlegg til alle som er hysterisk opptatt av kroppsvekten. Jeg skrev tidligere et innlegg om hvilke metoder du br bruke for mle din framgang, denne teksten er lagt ved under.

Nr du har lest dette viser jeg noen bilder som illustrerer at kroppen kan se ganske s forskjellig ut selv med samme vekt (bruker meg selv som eksempel her). Jeg har ingen faste positurer eller system i 'formbildene mine', men jeg har allikevel tatt hundrevis av bilder fra jeg la om livsstilen for snart 4 r siden. Det er gy se tilbake p utviklingen og det er ikke minst en motivasjon for meg selv. Det er noe jeg kan anbefale alle gjre dersom du har satt deg et ml om enten g opp i vekt, ned i vekt eller stramme opp.

Hvor mye veier du? Dette er et sprsml man ofte hrer, men forteller badevekta sannheten om formen din?

Kroppsvekten gir deg kun informasjon om hvor mange kilo kroppen din veier totalt. Den gir deg ingen informasjon om kroppens sammensetning og fordelingen av fett, muskler, vann osv. Selv investerte jeg i en litt mer avansert vekt for noen r siden. Den har funksjoner som skal vise antall prosent muskler, fett og vann- basert p min totale kroppsvekt, hyde, alder og aktivitetsniv.
En god investering?
Neppe! Tallene er urealistiske og viser svinginger i fett/muskel prosent som ikke er logisk.

Glem badevekta- bruk speilet, mlebnd eller fettklype
Jeg gikk til innkjp av en fettkaliper, kjpes p nettet og koster rundt 200,- (selv bruker jeg denne kun en sjelden gang)
En fettklype brukes til mle fettprosent og gir et mer nyaktig resultat.
Sammen med et mlebnd kan disse to verktyene hjelpe deg dersom du vil mle framgangen av treningen din.
Vekten kan heller brukes i tillegg og kan kanskje gi deg et hint om du er p rett vei- ut i fra din mlsetting.



Fettklypa er enkel i bruk, men det kan vre greit ha med seg en ekstra person som kan hjelpe mle p de stedene det kan vre vanskelig komme til.

Informasjon om hvordan man mler og hvor tallene du fr skal fylles inn :
http://www.linear-software.com/online.html#women

Her kan man selv bestemme hvilken av metodene man vil benytte seg av. Dersom man mler mange punkter p kroppen, vil resultatet bli mer nyaktig.
Ikke la tallene p badevekta delegge dagen din om den kanskje viste 1-2 kg for mye eller lite :)

Vekten p FR og ETTER bildene er omtrent den samme. Om jeg husker rett s tror jeg faktisk at jeg veier litt mer p etterbildene. Det har gtt snart 4 r fra de frste bildene og til n.





Det fles rart legge ut bilder som dette, men hensikten er vise at man med et balansert kosthold og smart trening kan endre kropps-sammensetningen uten at vekten endres i vesentlig grad.

Badevekten er gammeldags- speil og mlebnd er inn ;)

Dessuten kan man trene styrke, ke muskelmassen og g ned i fettprosent uten ha fitness som mlsetting. Det er ikke ndvendig flge en trend, mal eller standard for komme i form. Det viktigste er at man finner en livsstil man trives med slik at man selv fler seg bra og er proppfull av energi.

Jeg har mye p hjertet angende dette men jeg stopper her. Hva er deres erfaringer? Jeg vil gjerne hre :)

Ha en god dag !



Favorittvelse

God morgen :)

Jeg har hatt et lite energikick i de tidlige morgentimer og jeg har vrt veldig effektiv.
Husmor med ansiktsmaske av grnnleire.



Jeg er fortsatt litt trtt i trynet men jeg er snart klar for en treningskt :)
Legger ved en film som viser en velse for skuldre: sidehev.
Jeg pleier gjre denne velsen med en liten knekk i albuene. P den mten fr jeg enda bedre kontakt med muskulaturen. Jeg kjrer eksplosivt opp og holder saaaakte igjen p vei ned.



Ha en flott onsdag alle sammen :)

Ny uke og nye planer

Hei kjre bloggvenner!

Her kommer resultatet av treningen for uke 7 + 8. Denne uken starter jeg med et nytt og spennende konsept (det skal jeg komme tilbake til senere). Jeg liker forandre programmet etter ca 8 uker. Dette er viktig bde for framgang og motivasjon.
Ellers s kan jeg fortelle at mlet mitt om komme tilbake i samme form som fr bulken n er oppndd :D N gleder jeg meg veldig til starte en ny periode med nye ml og utfordringer.





Ha en fin mandag alle sammen :)



Sommermat

Salat er en sommerfavoritt og det er kun fantasien som setter grenser for hva du kan ha i den. Kalkun er smakfullt, magert, proteinrikt og passer perfekt som proteinkilde i en salat. Dersom du ikke gidder st for mange timer p kjkkenet s er dette et smart triks:

Stek opp mye kjtt med en gang og sett restene i kjleskapet. Da har du for hele uka om du nsker det.
Bildet under viser en kalkunfilet p ca. 1,3 kilo.



og da kan salaten f.eks se slik ut..


I dag ble det en ny vri p frokosten. Jeg har bruk omtrent de samme ingrediensene som jeg vanligvis bruker, jeg har bare mikset litt forskjellig og tilberedt p en annen mte.

Resultatet:



Som jeg viste i et tidligere innlegg s har jeg gtt til innkjp av soyaprotein. Rett og slett for smaken og variasjonen sin del. Jeg har ikke brukt det til s mye matlaging enda, men pannekaker har jeg selvsagt laget :)



Hper alle fr en strlende lrdag!

Cardioholic

Tommel opp for kondisjonstrening om sommeren, ute- i solskinn :)
Om man trener mye kardio er det en stor fordel med musikk. N foretrekker jeg lett og glad sommermusikk p rene og slik ser min spilleliste ut n



Jeg er ikke s flink til holde meg oppdatert p musikkfronten s gi meg gjerne noen tips til musikk :)



Jeg er drlig p ta kosttilskudd men i dag kjpte jeg meg nytt proteinpulver, vitamin d3 og spirulina. Gleder meg til teste ut for se om det har noen effekt p meg.

N skal jeg kose meg med dette fr jeg sier god natt!







f r o k o s t f a v o r i t t e r

Er du et frokostmenneske og trenger frokosttips? Kanskje du kan finne inspirasjon liggende i arkivet under kategorien 'Oppskrifter- Frokost'. Jeg nevnte i forrige innlegg at jeg stort sett spiser samme frokost hver dag og er fornyd med den. Nr det er sagt s bytter jeg ofte p ingrediensene slik at det ikke smaker det samme hver gang. En grt kan vre s mangt skal jeg si dere :)

Her ser dere noen av ingrediensene jeg bruker mye av i frokosten min:












Av disse ingrediensene kan man faktisk snekre sammen det mest utrolige :D
Har dere noen tips til hva som kan st p handlelista neste gang?

Brdmat

Jeg er veldig glad i de store hverdags-frokostene mine og det blir som regel det samme hver dag; frukt, grt og proteinpannekake. I helgene pleier jeg ha et frokostalternativ. Magen min tler brd og gjrbakst drlig. Spiser jeg brd har magen en konstant oppblst flelse. Helt forferdelig. Jeg har funnet et unntak- esekielbrd. En ny favoritt!

Brdet kan kjpes hos de strste matvareforretningene og i helsekostbutikker.

Esekielbrdet er svrt nringsrikt og inneholder

  • sammalt spelt

  • speltkorn

  • grnne linser

  • hvite bnner

  • hirse

  • vann

  • salt

Det brukes under 1 gram gjr pr. brd.
Brdet bakes p god gammeldags mte med langtidsheving. Holdbarheten p brdet er minst 10 dager ved oppbevaring i kjleskap.



Et bilde av brdposen..



Mandag 13.06.2011

Fri p en mandag, det skulle man virkelig hatt oftere :) Dagen startet med en stor frokost etterfulgt av en tung styrkekt p bein. Hard trening + masse mat = resultater, og det nsker jeg jo.

Middagen i dag ble en veldig sterk bolognese laget av karbonadedeig av elg, krydret med chili, cayennepepper, hvitlk, paprika, basilikum, timian og tomater. P tallerkenen er det ca like store menger grnnsaker og kjtt. Ble med andre ord god og mett.


Kjresten var veldig ivrig p en joggetur i det fine vret. Jeg er jo ikke vond be, derfor ble det ca. 50 minutter jogg i fint vr og med sommermusikk p rene. Joggeturen ble nok det siste fornuftige jeg gjr i dag. N venter TVen og sofaen fr det er natta.

Resultatene av forrige ukes trening kan dere se her. N venter nok en sprek og energirik uke.





Titter innom..

<a href="http://www.bloglovin.com/blog/808417/stinean?claim=wzupyybws96">Flg min blogg med bloglovin</a>

Er det i det hele tatt noen som leser blogger n i dette flotte vret? Uansett, jeg tenkte spre litt ekstra sommerstemning ogs her p bloggen.

Enjoy!




Nyt pinsen og det fine vret :D

Fruktfest

Se hva jeg fant i butikken i dag:


Flate fersken falt virkelig i smak hos meg. De var utrolig freshe og smakte veldig godt. Nam!

Mine favoritt prer var endelig finne i butikken- for en glede!!
Smak av sommer.

Dagens middag:


Ikke s veldig oppfinnsom eller spennende middag denne gangen, men det mettet godt i en skrubbsulten kropp etter trening.

Da jeg endelig kom meg ut i drittvret i dag ble det en kt p SATS i samme slengen. Fri fra styrketreningen i dag da beina fikk skikkelig juling i gr. Ellipsemaskinen ser ut til bli en god venn, jeg har tidligere mislikt denne sterkt. N er den faktsik helt OK og det ble jammen en hel time med trkk. Motivasjonen ligger i musikken. Uten musikk hadde jeg ikke klart mer enn to minutter, maks!

Middagstips

Hei, hei

Jeg tenkte kanskje jeg kunne inspirere dere med denne grnne og gode middagen i dag.
Jeg kjpte laksefilet fra Rema 1000 i gr og denne smakte utrolig godt. Billig var den ogs. M deles med dere :)
Egentlig er den ment for grilling, men siden det er utrolig drlig grillvr akkurat n s ble den ovnsstekt.
Den ble ferdig p under 15 minutter, perfekt for de som har det travelt og skylder p at de ikke har tid til lage sunn mat . Frossen pizza tar like lang tid (om ikke lenger).





Dette ble min versjon. Retten smaker helt sikkert godt med ris eller potet til ogs. Eller med annet tilbehr. Det er bare fantasien som setter grenser.


nsker alle en god dag!



Uke 5 av 12

Puh, n har jeg nettopp kommet inn etter nok en svett kt p SATS.
Det ble en rask kt p mage og rumpe samt 45 minutter kardio som jeg delte opp slik at jeg gikk 30 minutter fr styrke og 15 minutter etter.



Perfekt mat etter trening!

En liten 'sommerform' update igjen med tabell og et lite bilde.
Forrige ukes trening:




Det har gtt 5 uker av programmet. Det betyr at jeg snart er halvveis. I dette prosjektet er det ikke store endringene jeg har gjort i forhold til hvordan jeg vanligvis trener og spiser. Allikevel fles og synes det godt p kroppen allerede. En god del markeringer er tilbake, jeg er full av energi og gleder meg over holde kroppen i form. Herlig flelse.


Jeg legger ved nok en favorittvelse jeg ofte kjrer p bein/rumpe treningene:







Sunn, rask og smakfull lunsj

Du trenger dette:



Kombiner disse og du fr en VELDIG smakfull og god lunsj..



Hper det smaker :)



Trippel saftis

God lrdags morgen!

Det ser ut som om det blir nok en strlende dag her p stlandet. Jeg har nettopp kommet inn etter en fantastisk tur i sola. N venter en stor frokost og en iiiis ;)

Jeg lagde denne av tre typer Fun Light som kjent inneholder kun 1 kalori.

Smakene jeg brukte:

  1. Fruktfest

  2. Appelsin

  3. Wild Berries

Denne kombinasjonen var perfekt. Fruktfest smaker som champagnebrus og er min favoritt fra Fun.



nsker alle en flott lrdag og en god helg <3




Grnne dager

Dagens trening:

Styrke p mage og armer (triceps og biceps)

45 minutter rask gange p mlla

I samme slengen gir jeg dere en av mine favorittvelser p mage:

Jeg har lyst til linke til filmer som viser mine favoritt styrkevelser, om det kunne vre til interesse for dere?
Dette vil da vre velser jeg mener er effektive og som jeg mener br inng i et styrketreningsprogram. Kanskje gjr du allerede noen av velsene? Gi meg gjerne tilbakemelding p hvordan du synes den fungerer for deg!

Jeg har ftt meg jobb i helsekostbutikk (som passer meg perfekt) og har brukt store deler av dagen til lese om kosttilskudd og helsekostprodukter. Jeg har flere kilo med brosjyrer og bker igjen, men det gleder jeg meg til- for fy flate s gy det er!!!

Jeg skal virkelig bli en ekspert p helsekost til slutt alts ;)





Dagens middag:


Jeg spiser tacosalat opptil flere ganger i uken- jeg gr virkelig aldri lei. Og det beste av alt; det er s utrolig lett lage. Om jeg i tillegg har lk og andre grnnsaker ferdig oppkuttet i kjleksapet er salaten fikset p under ti minutter. Helt genialt.



N leser jeg om supermat. For meg er grnnsakene mine den aller beste supermaten og jeg snakker varmt om dem i enhver situasjon. De er mine beste venner i hverdagen. De svikter aldri- masse vitaminer og mineraler.
Jeg blir skikkelig nysgjerrig p superfood nr jeg leser om hvor helsebringende det skal vre- det er virkelig ikke mte p hvor fantastisk de beskriver det i disse brosjyrene jeg leser.
Jeg vet det er mange som sverger til rawfood og superfood og er fornyd med det (kanskje noen av dere?).
Selv har jeg vrt litt gammeldags og vrt trofast mot grnnsakene. Jeg har tenkt at alger og grnt klorofyll i hverdagen bare er en trend. Grnnsakene har kanskje ftt en utfordrer- kanskje tester jeg det ut slik at jeg har erfaring med begge deler og kan gi en personlig mening p hva som fungerer best.



, Oslo

Norske blogger
bloglovin

bloglovin


Matbloggtoppen



hits