september 2012

QuestLife

 

Med ny jobb har det vært ekstremt travle tider. Det har blitt lite trening (dessverre) og mange enkle løsninger når det kommer til måltider. Proteinbarer i alle former og varianter har derfor gått ned på høykant de siste ukene. Jeg har sikkert testet alt som er å få tak i. Ikke braaa. Uansett, det er store forskjeller når det kommer til pris og kvalitet- for ikke snakke om smak. Altså disse barene smaker enten skikkelig høgg eller så smaker de som godteri. Til tross for innholdet av proteiner og vitaminer er dessverre er ikke næringsinnholdet det aller beste likevel. De fleste inneholder en god del sukker og er som vanlig sjokolade- bare med noen flere gram proteiner. Mange lar seg 'lure' og tror at dette er supersunne saker som virkelig gjør underverker. For å sitere Pauline Nordin 'If it looks like a candy bar, it is a candy bar.'

Jeg har støttet denne teorien helt til jeg fant denne.
http://www.iherb.com/Quest-Nutrition-Natural-Protein-Bar-Chocolate-Peanut-Butter-12-Bars-2-12-oz-60-g-Each/40777

All natural, med et bra næringsinnhold- og den smaker himmelsk. Her får man i pose og sekk.

Har du smakt den? For godt til å være sunt, sant?
Har du ikke har testet den så anbefaler jeg deg å legge den i handlekurven med en gang.

Er du ny kunde og bruker denne koden WIQ240 , så får du $5 avslag på din første bestilling. Herlig!



Det var dagens mandagstips fra meg til dere. Iherb er genialt.

Håper dere har det bra!






BIRKEN, BABY !

 

Hallo og god søndag kjære bloggvenner!

 

Takk til dere som tenkte på meg i går på den store dagen min. Takk for lykkeønskninger- de satte jeg stor pris på da nervene herjet som verst timene før start.

Var det noen av dere som løp Birkebeineren og hvordan var deres opplevelse?

 

Lite visste jeg hva jeg kom til å møte av utfordringer da jeg meldte meg på årets Birkebeinerløp, helt tilfeldig, natt til en søndag, i underkant av ti uker før selve konkurransen. Jeg har aldri vært noen løpejente og med null erfaring pluss et skadet kne måtte jeg starte prosjektet helt fra scratch. Jeg undres over  hvorfor jeg finner på å gjøre sånne dumdristige valg på impuls. Jeg har ikke kommet frem til noe konkret svar men livets tilstand på det tidspunktet jeg meldte meg på tilsa at jeg trengte noe nytt å fokusere på. Forandring fryder, sant? Nuvel..

Etter første løpetur fikk jeg bekreftet det jeg fryktet- kondisen var på bånn. Smarte treningsøkter ble derfor løsningen for å gjennomføre prosjektet. Jeg startet med å løpe to til tre ganger i uken hvor jeg først og fremst prioriterte intervalltrening for å få opp kondisen fortest mulig. Jeg benyttet meg av den forskingsbaserte 4x4 metoden som skal øke oksygenopptaket med 0,5% etter hver økt dersom man gjennomfører dragene og de aktive pausene i korrekt pulssone.

Etterhvert som ukene gikk varierte jeg treningen og vekslet mellom intervaller og utendørs 'langkjøring'. Med noe varierende distanse endte hver løpeøkt på cirka 60 minutter hver gang.

Halvveis i oppkjøringen skjønte jeg at jeg hadde satt meg et hårete mål. Jeg var flere ganger inne på tanken om å trekke meg fra løpet. Sta som jeg er bestemte jeg meg likevel for å fortsette, uten å ha noen som helst forhåpning om en god prestasjon. Målet var å kunne klare å gjennomføre- og ha det gøy. Ta det som en tur, liksom.

To uker før fikk jeg influensa og måtte ta fri fra treningen i over en uke, da så jeg mørkt på situasjonen- igjen. Haha! Ja, det har vært en berg og dalbane- og i bilen på tur til Lillehammer i går var det samme leksa.

 

Lørdag 15.september 2012

 

Da vekkeklokken ringte 06:00 var jeg alt annet enn klar for å stå opp. Planen var å dra fra Oslo 07:30 slik at jeg hadde et par timer til oppvarming og tøying før løpet (viktig å ha goood tid da vettu) Haha. Trøtt og umotivert sendte jeg en sms til min kjære privatsjåfør og 'coach' om at jeg ønsket å dra en time senere en planlagt. Det var smart for da rakk jeg å spise en god frokost, dusje og slappe av litt før jeg tok sekken på ryggen og dro av sted.

Frokosten besto av cottage cheese og bær samt en nutrilett bar. I bilen på vei til Lillehammer ble det en god del stopp underveis for påfylling av drivstoff for både bil og utøver ;) Jeg hadde ladet opp med masse karbohydrater dagene før slik at glykogenlagrene i muskulaturen skulle være fulle og klar til kamp. Det siste måltidet før løpet ble smashboller (!), Maris minipizza pluss et par never med yoghurtnøtter. Ikke det beste eller det smarteste valg av mat, kanskje- men det føltes heeelt riktig der og da.

 

Vi ankom Lillehammer ca 11:30 og vi klarte selvsagt å møte på feil sted da jeg skulle hente startnummeret mitt. Etter at jeg omsider fikk på meg startnummer og festet gps-chipen på foten endte jeg opp i tidenes toalettkø. 1 do, 8 personer i kø før meg og 15 minutter før start tittet søsteren min inn døren med et bekymret fjes og sa 'jeg tror ikke du rekker det, altså'. Da holdt jeg på å begynne å grine, men de flotte damene som sto foran meg i køen slapp meg heldigvis forbi. To minutter før start sto jeg oppe på start- klar for å gjennomføre mitt livs første sportslige prestasjon.

Det var tøffe bratte oppoverbakker de første åtte kilometerne. Her ble pulsen skyhøy og jeg måtte gå enkelte steder hvor det var glatt og MYE gjørme. Det var en utfordrende start med masse folk, gjørme, glatte partier og bratte bakker. Det var mange som falt underveis så jeg var glad for at jeg selv klarte å holde meg på beina. Spesielt utfordrende var det å ikke ha musikk på ørene- å høre på sin egen (og andres) pust er demotiverende. Det var ikke lov med lyd på øret og selv om det var mange som trosset forbudet tok jeg ikke sjansen selv. Det hadde vært så utrolig kjipt å bli disket pga av det.

Jeg hadde ingen forventninger til meg selv i forkant, men hadde et håp om å klare det på under tre timer. Underveis i løpet slo konkurranseinstinktet inn og med en kropp som hadde det tipp-topp, selv med en puls på over 180 hele veien, dro jeg på der jeg kunne. Pulsen var høy og jeg måtte virkelig jobbe med psyken. Allikevel presset jeg meg selv til jeg kom helt ned på stadion og inn i mål. Jaaa, jeg kom i MÅL !!! Jeg klarte det. Jeg har løpt Birken for faen! For en følelse og for en opplevelse. Med mine 2,1 mil under beina jeg endte opp på en tid på 1:58- over ALL forventing. Jeg konkurrerte kun mot meg selv og kunne ikke gjort noe annerledes denne gangen. Jeg er fornøyd med egen innsats og mestringsfølelsen er definitivt tilstede. Den følelsen skal jeg virkelig ta vare på- så får vi se hva den vil bringe med seg videre..










Vi blogges!

 

STØL hilsen fra Stine :)

 

 

 

Inspirasjon

Hva inspirerer dere til trening- og hva gir dere motivasjon?
Jeg skal innrømme at jeg har slitt med å finne treningsmotivasjonen i snart seks mnd men kan nå endelig ønske den velkommen i livet mitt igjen. Det har skjedd så utrolig mye dårlig det siste året. Jeg har mistet motivasjon til alt. Det har vært tøft og har tatt fra meg mye energi. Naturlig nok har da også treningen og treningsgnisten også forsvunnet. Dette sier jeg ikke for å klage eller for å skape negativ stemning. Grunnen til at jeg velger å nevne det er fordi jeg håper på å gå inn i en bedre periode i livet mitt. Jeg er veldig klar for det nå og gleder meg til å nyte livet og hverdagen igjen. Jeg tar et steg av gangen og håper på at livet vil smile til meg igjen. Jeg håper også jeg finner den indre motivasjonen til å fortsette bloggingen, og når den tid kommer er det ikke sikkert at alt innhold kommer til å handle om trening og kosthold, vi får se. Min livsstil kommer nok aldri til å endre seg, men det er viktig å fokusere på de andre tingene i livet også. Mitt lille mål fremover er å nyte dagene uansett hva de bringer og sette pris på øyeblikkene.


Når det kommer til treningsmotivasjon liker jeg best å fokusere på mitt eget utgangspunkt. Målet er og har alltid vært å bli den beste versjonen av meg selv. Det synes jeg er en god og fornuftig tankegang. Jeg vet at det er flere som også tenker i samme retning- det er bra :)
Uansett så googler jeg mine forbilder innimellom for å hente litt motivasjon. Noen forbilder må man jo ha, sant? Hvem inspirerer dere?

Før jeg sier god natt så poster jeg noen klipp som inspirerer meg. Håper det også kan gi dere en liten gnist før mandagen og ny uke starter i morgen.

Vi blogges :)

 

Instaweek

 

Gaaad! Kom nettopp hjem fra en liten løpetur og er mildt sagt sliten. Puh. Jeg har vært syk i snart to uker og har ikke trent i denne perioden. Det merkes på formen gitt, men det spiller da ingen rolle- Birkebeinerløpet er ikke før enn *kremt* til helgen. Er det mulig, liksom?? Jaja, jeg har vel for lenge siden skjønt at jeg satte meg et hårreisende mål da jeg meldte meg på syv uker før, uten noe løpetrening i forkant. .Og nå har jeg i tillegg vært syk og gått glipp av dyrebare treningsøkter. OK, skjerpings- her det er bare å ta seg sammen og gjøre sitt beste.




 

 

En liten oppdatering fra uken kommer her.

 

 

Til slutt tenkte jeg å spørre dere om hjelp til å lage en spilleliste til Birken. Trenger masse god løpemusikk så om DU vet om noen så gi meg et tips eller to eller tre, er du snill ;)

Er dere klare for en ny uke? Det er jeg! Gleder meg :)




Instablogg

Yo peeps!

Se opp for spam !
For å holde liv i denne stakkars bloggen tenkte jeg å prøve meg på litt instant bloggin fra mobilen fremover. Jeg har dessverre ingen dype og kompliserte innlegg på hjertet om dagen så da får det bli noen oppdateringer slik jeg poster på instagram- mye unyttig informasjon med andre ord ;-)
Jaja, jeg skal prøve å holde det til et akseptabelt nivå slik at jeg ikke skremmer vekk de få av dere som faktisk klikker dere inn her innimellom til tross for lite aktivitet. Takk til dere!

Så over til dagens spam- jeg kom over disse nøttene på butikken i dag og vet dere hva? De er helt fantastiske. Det er ristede mandler med skall og salt. Anbefales!

Har du smakt disse før?

, Oslo

Norske blogger
bloglovin

bloglovin


Matbloggtoppen



hits