oktober 2011

Energigivende næringsstoffer

Litt fra hva jeg har gjort den siste uken ..

Dette er ernæring, dere. Proteiner, fett og karbohydrater og alkohol in  a c t i o n !
Etter en forsøksdag på Blindern fikk vi blant annet se proteiner som finnes i melk og fettet i ostepop. Jeg har deltatt i et blodsukkerforsøk og resten får tale for seg selv ;)

Tema for uken; Energigivende næringsstoffer.
Litt tørt emne på en mandag, sa du? Neeeida, jeg skal prøve å gjøre det enkelt og litt spennende.

FORSØK #1: Proteiner

 

FORSØK #2: Fett





FORSØK #3: Karbohydrater
Her jobber jeg med en rapport av studien. Dere får en liten smakebit.

 

1. Hensikten med forsøket, problemstilling (hvorfor, hva vil vi finne ut?)

Eksempel kan være:
Hensikten med forsøket er å se hvordan fire ulike måltider påvirker blodsukkernivået og se på hvorfor det evt er forskjeller i blodsukerstigning.

2. Hvilken hypotese hadde du på forhånd?

3. Resultater (hva fant vi?)




Vi kom fastende til forsøket og kunne velge mellom fire måltider:


1. Snickers og cola
2. Yoghurt
3. Boller og te
4. Brødskiver med melkefritt smør og agurk + vann

Før vi inntok dette måltidet målte vi fastende blodsukker etterfulgt av målinger hvert 20ende minutt innenfor to timer.

Som dere kan se på bildet over så var jeg i gruppen som skulle spise vann og brød. FOR en frokost, dere :D

 


I forsøket var det forventet at gruppen spm spiste snickers og cola ville ha en rask og høy blodsukkerstigning. Eksempelet under viser at det tydelig kan være store individuelle forskjeller. Det kom ikke som noe sjokk på meg, men HURRA for det!!!



FORSØK #4: Alkohol

( OK, kanskje ikke i regi av skolen. ehh hehe. men som en ivrig ernæringsstudent jeg er måtte jeg også gjøre et forsøk her )

Her jobber jeg altså ikke med en rapport ! Allikevel var hensikten med forsøket å bli lettere brisen *kremt*. Hva jeg forventet på forhånd? - Å komme i god stemning. Resultater: mindre god stemning søndag morgen ;)







OBS: Jeg har ikke lagt om livsstilen helt, altså (selv om det kan se slik ut på bildene). Jeg er heller ikke det beste og sunneste forbilde denne uken da jeg vet at alkohol er gift for kroppen og bør inntas i moderate mengder i kontrollerte og rolige omstendigheter- og det har jeg da gjort. Høhø.





Ønsker dere en toppers uke fine lesere- en sunnere hverdag i vente <3



           

Lavkarbobrød på 1-2-3

Jeg er ingen lavkarbo-fan, bare for å ha sagt det. Det samme gjelder brød. Jeg spiser svært sjelden brødmat.
Når jeg tenker meg om er det kanskje ikke helt logisk å kjøpe denne.. men alt nytt må jo testes ut! Dessuten var det utrolig godt med hjemmelaget ferskt brød til frokost en søndag ettermiddag ;)

Brødmiksen har disse ingrediensene:
Hvetekli, sammalt rug, linfrø, solsikkekjerner, eggehvitepulver, hevemiddel, sesamfrø, bokhvete, hirse, store havregryn, melkeprotein og psylliumsfrøskall

I mine øyne en perfekt kombinasjon av ingredienser og den inneholder mye av det samme jeg vanligvis lager grøt av. Grøt blir til brød- ikke dårlig!









Er det noen av dere som har testet ut dette brødet?




Trening uke 42



Dette var altså forrige ukes treningsøkter, nå står en ny uke for tur.
På programmet i dag er det: yoga (!), lett styrke på overkropp og rask gange på mølla.
Ah, som jeg gleder meg :D


God treningsuke, folkens :)

Søndag

Hei, hei

Har dere hatt en fin helg? Her er en slapp søndag med et snev av en bakfull tilstand. Ahh, ikke bra. Årets Halloween er over for min del. Føler ikke for å oppdatere dagens mat og trening for å si det sånn..

Rescue-frokost: dobbel dose ibux, frisk luft, iskaldt vann, Pepsi Max og en dusj. Det ble også en tur i Frognerparken- kall det gjerne en recoveryøkt i sneglefart med fokus på å myke opp et verkende hode og to ødelagte stilett-bein. Fri bar er ikke alltid like gøy har jeg funnet ut.. Bah!


Bilder av hele kostymet og bilder fra helgen oppdateres senere..
Nå er det 'middag' og egenpleie som gjelder ;)





Ønsker dere en fin kveld!




Mageøvelser

Hei, hei

 

Noen spurte meg om hvilke mageøvelser jeg kjører- og det kan jeg selvsagt dele med dere!

Med riktig teknikk i kombinasjon med et oppsatt program og effektive sett er disse øvelsene magiske!
Musklene brenner, svir og klør på èn gang samtidig som pulsen stiger og svetten renner. Liker, liker!


Dersom målet er å bli sterkere eller øke størrelsen på magemusklene må de belastes på samme måte som andre muskler. Tenk kvalitet fremfor kvantitet og øk belastningen gradvis. Bruk f.eks vektskiver eller en medisinball.

Jeg skulle ønske jeg kunne satt overskriften til noe som 'FLAT MAGE PÅ 1-2-3' -men så enkelt er det dessverre ikke.
Magetrening alene vil ikke gi deg flat mage eller mer synlige magemuskler. For å få frem 'six packen' du lenge har drømt om er det fettprosenten som må jobbes med.

Du har kanskje hørt dette før: abs are made in the kitchen.
Oppskriften er: riktig kosthold, smart kondisjonstrening kombinert med styrketrening.

 

 

Har du noen favorittøvelse for mage?




God morgen!



I dag tenkte jeg å poste et innlegg FØR trening.. Det er magen som skal få svi. Egentlig så synes jeg magetrening er ekstremt kjedelig. Heldig som jeg er har jeg med en treningspartner  i dag. Når man er to blir alt mye morsommere og det er lettere å gi det lille ekstra- er dere ikke enig?

Fokuset fremover ligger i å forbedre mage, rumpe, lår. Med andre ord typiske jente-ting ;)

Kykkeliky- hanen galer og Stine er så klar for trening..
Haha, er det mulig å være sååå utrolig trøtt i trynet ??

Ønsker dere en strålende dag!




Niste

 

Det blir enda et sent innlegg fra meg. Slik er det når jeg er opptatt fra morgen til kveld og dessverre ikke rekker alt jeg burde. Puh! Jenta i farta trenger mat for å prestere og yte som best. Det skal sies at jeg ikke alltid er like flink til å forberede maten min altså, men denne uken har jeg bestemt meg for å være flink !

Dette blir nok den store matpakke-uka. Jeg gir dere noen smakebiter til inspirasjon :)




Tacosalat (ja, det er kjøtt der) med avoadorøre:



Avocadorøren består av dette:

Krydres med disse:

Og ender opp omtrent som dette:

Smakes til med salt og pepper.

.. og sist men ikke minst... *trommevirvel*



 

God natt til dere <3



Trening uke 41

 

Det som i utgangspunktet skulle vært et 'god morgen mandags-innlegg' ble heller til en 'god natt tirsdags-post'. Ups, slik kan det altså gå. Jaja, bedre seint enn aldri, er det ikke det de sier?

 

Jeg tenkte egentlig bare å motivere meg selv og dere til en ny uke som er full av treningsmuligheter.
Selv må jeg nesten skryte litt av forrige ukes trening- for den har vært bedre enn på lenge :D Men det er ikke skryt hvis det er sant ;)



Ukens tips til dere :



 

Ønsker alle en flott uke <3




God helg !

Hei, hei.

Endelig er det fredag folkens- og snart helg :D
Har dere noen spesielle planer?

Her kommer restemat som et  middagstips:
Disse grønnsakene gratinerte jeg og spiste de sammen med svinekjøtt. Se her.
Som dere ser er det MYE grønnsaker, så det ble en del til overs..

Det ble restemat nr 1..



Og restemat nr 2: most til suppe. Det grønne på toppen er most brokkoli med kesam, salt + pepper og parmesan.
Varm suppe varmer kroppen og er perfekt på kaldere dager. Anbefales! Nam!



Trenger du litt ekstra motivasjon til trening i helgen eller holder det med at solen skinner? Jeg sier - ja takk, begge deler :) Derfor har jeg oppdatert spillelista på ipoden igjen! Herlig!










Utfordring #1

 

Hei på dere!

 

Jeg lovet meg selv (og dere) at når hverdagen min kom på plass igjen skulle jeg utfordre meg selv til å gjøre ting jeg har lyst til, men ikke kan.

Jeg sa også at den lista kom til å bli lang- og det ble den!

 

Jeg velger derfor en myk start..

 

Prosjekt S P A G A T.

 

Jeg la ut denne utfordringen i forumet til fitnessbloggen.no for noen uker tilbake. Mange av medlemmene har tatt utfordringen, men jeg har ikke sett noen resultater enda..

Jeg vet at en mr. Sandvik også er i gang med prosjektet. Se her.

 

Kan jeg klare det på fire uker fra nå?

Kanskje den såkalte jente-spagaten..? Men som dere kan se på bildene så ser det dårligere ut for 'gutte-spagaten'. Ja, jeg er stiv som en stokk og kroppen trenger å tøyes.



Hvordan står det til med tøyingen hos dere?
Tar dere utfordringen??




Glitter og glamour

Hei!

Lørdag var jeg på norgesmesterskapet i Bodybuilding og Bodyfitness. Jeg har fulgt noen av utøverne gjennom trening og diett så det var veldig spennende å se resultatene. Jeg må innrømme at det er jentene og bodyfitness som virkelig er gøy å se på. Gutta i Athletic Fitness er også en fryd for øyet men de store bygger gutta/jentene blir fortsatt for voldsomt for meg..

Masse glitter og glamour ble det og de flotte jentene gjorde en super innsats på scenen. De inspirerte masse og jeg fikk litt lyst til å stå der oppe jeg også (noe som i utgangspunktet var meningen under årets NM). Litt vemodig, men jeg er dessverre ikke heeelt overbevist, enda.. Tror jeg.. Neida, joda så..

Hehe.





Hvem av dere var der?

 

Ellers så har jeg hatt høstferie denne uken og jeg har slappet av og kost meg veldig med gode venner.
Noe trening har det også blitt :)









Lite blogging

 

Hei hei!

Jeg har aldri påstått at jeg er eller har vært noen god blogger. Det har skjedd flere ganger at det går en ukes tid mellom hvert innlegg. De som har fulgt meg lengst vet nok det. Det finnes ingen forklaring. Det bare blir sånn.. De siste månedene har jeg lurt på om jeg i det hele tatt skal fortsette å blogge siden det har skjedd så utrolig mye i livet mitt. Det resulterte faktisk i flere innlegg enn tidligere. Nå plutselig sa det stopp.

 

Til anonym som skrev dette:

Hvorfor skriver du så sjelden? Nesten litt kjedelig å følge bloggen din når det er så lenge mellom hver gang...

 

Jeg skjønner at du synes det blir kjedelig å følge med når det ikke skjer noe. Beklager, jeg er lei for det. For meg er det viktig at bloggingen skal være lystbetont og ikke et ork. Denne uken har jeg hatt høstferie og prioritert litt andre ting enn hverdagsaktiviteter. At dere savner bloggingen min tar jeg som et kompliment selv om jeg blir litt stresset av det. Jeg kan dessverre ikke love bort x-antall innlegg pr. uke så dere må bare ta bloggen min for det den er inntil videre..

Nok om det.. Jeg deler denne fredagens middag med dere. Masse herlige grønnsaker ovnsbakes med buljong og parmesan.
I langpannen hadde jeg brokkoli, gulrøtter, kål (jeg har hekta på kål om dagen), løk, sopp og hvitløk.





God helg til dere <3

 



, Oslo

Norske blogger
bloglovin

bloglovin


Matbloggtoppen



hits