november 2011

Tid for lunsj

Hei, hei

Starter med ukens lille kyllingtips, siden jeg nyter lunsjen min samtidig som morgendagens lunsj lager seg selv. Multitasking liker jeg veldig godt, nemlig!

Oppskriften er enkel:
Legg kyllingfileter i en ildfast form, ha på ditt favoritt krydder og sett de i ovnen til steking.




Dagens lunsj og etter treningsmåltid:

Perfekt mat etter trening. Nam!
Til tross for at kneet ble helt elendig etter forrige ukes 10km våget jeg meg allikevel på løping igjen i dag.. I fare for å overbelaste ytterligere begrenset jeg meg til en halvtime.
30 minutter var mer enn nok kjenner jeg nå. Au :( Jeg har googlet 'løperkne' men nekter å tro (godta) at det er mulig allerede. *Sukk*
Nå søker jeg trøst i denne flasken ..

Det er utrolig hva en slurk med julebrus kan gjøre for motivasjon og humør. I tillegg er den sukkerfri og koster under en tier på Rema 1000.

Før jeg ønsker dere en fin onsdag vil jeg vise dere hva som ventet på Bloglovin hos meg tidligere i dag. Litt inspirasjon!

You always pass failure on the way to success. - Mickey Rooney

Ha en fin onsdag :)


ll pause

 





EnergiCookies


 

.. og sånn går no dagan !

 

Desember, måneden for ekstra kos og hygge men det kan også bety en hektisk eksamenstid for mange.
Yt ditt beste når det gjelder! Da er det viktig med riktig mat som hjelper deg til å prestere og tenke klart. Jeg skal ikke mase for mye om hva du bør og ikke bør spise under eksamensperioden (det kan du heller lese litt om her) men tips til en sunn liten go'bit på selve eksamensdagen kan jeg komme med.

 






Lykke til på eksamen :D



Oppskrift: sunne konfektkuler til jul

Hei, hei

 

Det var flere av dere som ønsket oppskriften på konfektkulene jeg postet bilde av i forrige innlegg.
S e l v s a g t  deler jeg den med dere <3 Det skulle bare mangle- det er jo første søndag i advent i dag :D

Dig In! Konfektene er (i overkant) sunne, og inneholder masse vitaminer, mineraler og antioksidanter i tillegg til at de er sukkerfrie.

 
Cocosa er et fantastisk produkt og har et bredt spekter av vitaminer, mineraler og antioksidanter. Kjenner du ikke til  produktet ? Les mer om Cocosa her.

















Snart jul..

 

God kveld,

Jeg vurderte å droppe bloggingen, siden jeg har droppet (nesten) alt annet i dag. Dette innlegget kan bli tørt. Ingen trening og lite bevegelse. Mulig det skyldes gårsdagens galskap (?) Haha, jeg har vondter overalt. Spesielt kjenner jeg smerte i venstre kne- jeg klarer knapt å gå ;-P Restitusjon har vært høyeste prioritet i dag. Dagen har derfor gått med til lesing- masse lesing. Det er snart eksamen og da er det greit å være effektiv. Så, beklager til dere som ikke får svar på spørsmål osv i disse hektiske dager. Jeg har dessverre ikke tid til å sette opp personlige treningsprogram. Søk heller litt i arkivet etter tips og triks.
Jeg trosser eksamen og julestress og skal prøve å holde liv i bloggingen- så får vi se hvor lenge det varer denne gangen :)

For å gjøre studiene og lesingen litt hyggeligere tente jeg masse stearinlys, hørte på julemusikk (unnskylding: jeg har hatt julestemning siden september) og drakk x-antall kopper te (som smaker pepperkaker).

Koos!






Tidligere denne uken laget jeg verdens beste konfektkuler. Disse har jeg hatt  som julesnop de siste tre årene.
Jeg elsker de <3



Nyt de siste minuttene av kvelden!



(S)mil

 

Whoop, whoop- hvilken start på dagen!:)

Vekkeklokka ringte presis 06:00, bare sekunder senere spratt jeg opp av sengen. I dag var det en spesiell som ventet på meg- tredemølla på SATS. Wææ, da skjønner dere kanskje at det var dags for ukentlig testing av 'langkjøring' på mølla igjen.

Tidligere resultater:
Tid: 30 min      distanse: ukjent
Tid: 35 min      distanse: ukjent
Tid: 40 min      distanse: ukjent
Tid: 55 min      distanse 9,5 km

 

Timen i forkant brukte jeg til å drikke en kopp grønn te, lage meg en deilig proteinpannekake og psyke meg selv opp til å få beina til å bevege seg mellom 10 og 11 km/t- i en time. Etter intervallene i går, visste jeg at dette kunne komme til å bli tøft. Jeg kjente meg stiv og støl, trøtt og litt vondt i magen.. Dessverre fører ikke unnskyldinger til resultater så her var det bare å være positiv og endre fokus: Jeg kan, jeg vil- jeg FIKK det til!

Resultatet ble:
Tid: 58:45
Distanse: 10 km

 

For en lykke !! Julenissen, jeg ønsker meg joggesko til jul. Løping er  *kremt* gøy :D Altså, jeg skal være ærlig.. Det var ekstremt tungt og helt forferdelig slitsomt. Med bare 4 økter tidligere burde jeg kanskje lagt igjen egoet hjemme.

Jeg startet med å løpe med stigning- ikke smart.
Etter de første 15 minuttene begynte headsetet til ipoden å falle ut av ørene- jævli irriterende.
Halvveis, og jeg måtte skikkelig tisse.
Run Stine, run!!
40 minutter- check! 50 min- check !
De siste minuttene før 'målstreken' var pulsen farlig nær maks. Smerte. Jeg kjente den 'deilige' pannekaka kom (enda) lenger opp i halsen, men med en dose endorfiner klarte jeg ikke å gi meg.
-Skal jeg risikere å besvime nå? Jeg er jo så nærme..
58:43, 58:44, 58: 45... og DER, var den punkterte vannblemmen på høyre lilletå fra forrige uke tilbake-presis på mila! Jubel!!

                                     


Ha en fin onsdag :)



Ukens treningsplan

Hallo !

I går kveld jobbet jeg med en ny treningsplan. Nå har jeg suset rundt i det samme sporet i snart to år. Jeg har kommet frem til at jeg trenger en skikkelig forandring. Det vil bli store endringer, andre prioriteringer og nye mål skal oppnås. Jeg ble ikke helt ferdig så planen dere ser under er ikke en del av denne forandringen.



Gårsdagens treningsøkt ble styrke på bein/rumpe og 40 minutter rask gange/jogg på mølla.

 

Håper alle får en fin dag <3

 



Motivasjon på en mandag

Etter min fantastiske helg på NIH, er det ingen tvil om at jeg er inspirert til tusen. Jeg vil lære alt- NÅ !
Det er som de fleste vet, mandag og ny uke. I den forbindelse tenkte jeg å gi dere en liten motivasjonsboost.
Sett disse videosnuttene før? Spiller ingen rolle. Enjoy!








FitnessConvention

Hei, hei

Denne helgen har jeg vært sammen med ca. 900 andre treningsglade mennesker på Norges Idrettshøgskole for å delta på årets Fitness Convention.
Wow- for en lærerik og morsom helg det har vært!

 

Her får dere en liten oppdatering på hvilke foredrag og gruppetimer jeg deltok på.

 

Lørdag:

 



Jeg deltok også på disse foredragene:
- Kan du bidra til en bedre folkehelse?
- Optimalisering av målsettinger for kunden
- Langkjøring vs 4x4

På kvelden ble det pysj-party med god mat og snacks for å hente inn energi til søndagen.








Søndag:

Ultimate Zumba party !!






Jeg deltok også på:
-Global Yoga: Power. Jeg digget denne timen. Fantastisk bra.
- Høyteknologiske Hollywoodanimasjoner i styrketrening
- Exercise is medicine

Helgen har vært stappfull av energi, inspirasjon og motivasjon. Jeg fikk også med meg goodiebag med diverse hygieneartikler, treningsmagasin, joggesko og en topp fra Kari Traa <3







God natt :)

Breaking Dawn

God morgen, lesere :)

Det er noe magisk jeg må dele med dere..



Jeg har gledet meg lenge og endelig er den her.. Jeg var på kinopremieren i går <3 Sukk..

Ønsker dere en god lørdag!



Herlig fredag !

 

Hei,

Trøttere enn trøttest hoppet jeg ut av sengen 06:30. Ca. 15 minutter senere var jeg å finne på tredemølla på SATS. Puh! -pangstart på en fredag. Jeg hadde en avtale og da er det ikke aktuelt å slumre med vekkeklokka et sekund. Avtaler eller en treningsdate er med andre ord svært effektivt.

Jeg har vært ekstremt trøtt hver eneste morgen denne uken. Jeg har hatt det trøtteste trynet i by'n og gjespet meg til en gullmedalje. Kanskje det er på tide å innse at jeg bør legge meg tidligere ? Det har vært problematisk å hente inn søvn i helgene også siden det har vært full fres og høy partyfaktor i leiligheten. Komisk nok, kan vi ikke en gang ha på 'The Voice' på TV'n i stua i fare for at det skal trigge rockefoten! Haha.
Om ikke annet så rocket jeg mølla i dag morges. Det ble 55 minutter sammenhengende løp på mølla og jeg la 9,5km bak meg :D Denne gangen løp jeg fortere men hadde mindre stigning enn sist. Pulsen ble ikke like høy og derfor gikk det lekende lett! Om jeg får det som jeg vil håper jeg å se de magiske tallene 1 mil og 1time allerede neste uke. Det hadde hvertfall vært helt fantastisk!

Perfekt mat etter trening:



Nam, nam smaker godt. Restemat (igjen) fra gårsdagens pizzaparty. Hørte jeg dilla ? :-P
Jeg leste nettopp denne artikkelen og skjønner nå at amerikanerne har blitt inspirert av pizza innlegget mitt. Haha. Hvis ikke, så kunne den hverfall blitt big business.

Jeg har sporty planer for helgen- en oppdatering kommer på søndag. Dessuten skal jeg prøve å bake noe. Det er jo snart jul :D Jeg ble inspirert av min kjære roomie da hun serverte meg disse sunne eple-bollene. Fantastisk gode. Jenta kan bake.



Hva skal dere i helgen ?




Førti

 

Dagens trening:
Lett styrke på overkropp etterfulgt av 40 minutter (sammenhengende) løping på mølla !!! Wee!
Jeg er fornøyd med egen prestasjon siden jeg absolutt ikke er noen løpe-jente. Jeg mangler teknikk, pust, hurtighet og eleganse- men jeg klarte det :D Målet for neste uke blir å klare 45 minutter. Takk til dere som inspirerte meg ved å dele deres prestasjoner og erfaring. Kanskje klarer jeg et halvmaraton eller to i 2012 jeg også. Jeg bor sammen med to jenter med kjærlighet for løping, så med litt teknikktrening og tips fra ekspertene burde det gå bra!

Jeg fikk et spørsmål angående mine lette treningsøkter jeg har for overkroppen. Hvilke øvelser jeg gjør, hvor mange repetisjoner sett osv?
Først vil jeg si at alle mine treningsøkter er tunge selv om jeg trener lett. OK, det var kanskje litt selvmotsigende. Det jeg mener et at jeg alltid blir sliten og svetten renner- Ja, selv når jeg trener styrke.
For meg er det viktig å trene mest mulig effektivt. Jeg har nesten ikke tid til å puste mellom settene og det å sette meg ned og slappe av er uaktuelt. Pulsen er høy, musklene svir og svetten siler.. Da vet jeg at jeg gjør noe riktig.

 

Jeg har tidligere nevnt at jeg ikke ønsker å bli noe særlig større, men heller jobbe med fysikken. Derfor har jeg disse øktene som kalles 'Lett overkropp'. Øktene er da kun ment for detaljer og vedlikehold. Jeg skal innrømme at det er litt kjedelig og ikke bare kjøre på, øke i antall kilo og presse seg til maks, så disse øktene er gjort på 30-45 minutter og intensiteten er høy. Slik går tiden fort og treningsøkten blir RÅ !!!

Jeg følger ingen fast plan men eksempel på en lett økt kan se slik ut;
(øvelser for mage er ikke inkludert her)

SKULDRE

 

Sett nr 1:
Sidehev x 15-20 reps (vektene skal være såpass tunge at jeg ikke hadde klart flere)
Fronthev x 15-20 reps

Sett nr 2: (ingen pause her)
Sidehev x 8-10 reps

Fronthev x 8-10 reps

Sett nr 3:
Sidehev x 8-10 reps

Fronthev x 8-10 reps

Dette var et eksempel på hvordan intensiteten på reps og sett kan se ut.

Deretter inkluderer jeg øvelser og muskelgrupper som ;

- Hantelroing eller kabelroing + nedtrekk eller chins for rygg
- Flies i kabel eller push-ups for brystet
- Triceps kickback eller dips for triceps
- Hammercurl eller bicepscurl for biceps (denne droppes ved dårlig tid)

Om alt går som planlagt så håper jeg denne uken kommer til å se ca. sånn ut:


Formen, igjen..

Neida ikke dagenderpå-søndagsformen.. Hehe, selv om den også kunne trengt en oppdatering. Den hvite uka jeg hadde bestemt meg for var hvit frem til lørdagskvelden et sted mellom kl 22.00-22.30

Riktignok fortsatte kvelden hvitt altså- i glasset ;-P
Det var siste mulighet for en jentekveld før eksamen og juletider så da jeg ble overtalt til å være sosial med noen glass hvitvin attåt ;)
Jeg har vært skikkelig forkjølet denne uken og formen har ikke vært på topp. Vin inneholder en god del antioksidanter har jeg hørt så.. *kremt*. Noe godt har den gjort for kroppen -for jeg føler meg faktisk bittelitt bedre i dag. Da satser jeg på en snørrfri uke fra i morgen slik at jeg kan gi bånn gass på trening igjen.





I kombinasjon med...



Balanse- det magiske ordet, og jeg liker det :)

Forresten så starter jeg med en ny treningsplan fra neste uke. Gleder meg veldig til litt forandring i hvordan jeg løfter på vektene. Det finnes jo utallige muligheter og kombinasjoner å velge mellom vet dere.
For noen uker siden fikk jeg et tilbud fra Silje Mariela angående et prøveprosjekt om 'å komme i form på 4 uker'. Det hadde kommet til å bli utrolig gøy og spennende, men jeg bestemte meg for å takke nei. Noen vil kanskje si at det var dumt. Mulig det heller blir en annen gang.. Vi får se. Jaja, forandring i treningen blir det uansett. Jeg pusler på med mitt så lenge..

Nyt de siste timene av denne søndagen, folkens. Vi blogges til en ny sprek uke!

Sesongfrukter



Mmm, jeg elsker frukt og jeg tenkte å tipse dere om noen friske nyheter. Rema 1000 selger granatepler til 3kr pr stk, sharonfrukt til 5kr og kjærlighetsfrukt til 10kr pr kurv.
Fantastisk.
Dette blir min snacks denne søndagen ;)




Endorfiner

 

Hei, hei

Hva har skjedd på treningsfronten siden sist?

Frøken fyllekule har ikke trent på en uke, dere. Hyyl! Gud, så deilig med en hel uke fri. Det er noe jeg sterkt kan anbefale alle som har trent hardt og målbevisst over en lengre periode. Denne lille pausen gir kroppen tid til å hente seg inn igjen ved å samle opp ekstra energi slik at den er klar for å takle hverdagens tøffe gjøremål igjen.

 

Første treningsøkt denne uken hadde jeg i går. Den besto av lett styrke på overkropp samt en hardere økt på mage.

Øvelsene jeg hadde 'på programmet' var;

  • sidehev med hantler

  • push-ups

  • fronthev med vektskive

  • dips

  • mageøvelser i TRX (slynge)

  • planke med ekstra vekt

  • situps i skråbenk.

 

Etter denne raske og effektive økten ble det 1 time på mølla.
Planen var rask gange med stigning, men plutselig bestemte jeg meg for å gå ut av komfortsonen min, så jeg testet like gjerne om jeg kunne klare å jogge 35minutter sammenhengende.

Jeg klarte det! Hurra!!


Altså, det å løpe i sneglefart i 35 minutter er for de fleste, ikke noen stor prestasjon. Jeg har aldri vært et løpemenneske og har nesten aldri hatt beina raskere enn i 7km/t. Det burde jeg kanskje gjøre noe med kjenner jeg. Fyttihe...! Jeg skal si endorfinene overfalt meg etter disse små 35. Endorfiner blir omtalt som kroppens eget morfin. Slike lykkehormoner kødder man altså ikke med. For en rus!!!
Det er meget mulig at et halvmaraton blir et mål i 2012. Vi får se. Forandring fryder hvertfall.


Uansett, det som er viktig om man skal klare å presse seg selv til nye høyder er et hode som er fokusert på det du skal prestere, en tilstedeværelse og en psyke som forteller deg 'jeg kan'!
Med musikk dundrende på ørene som får deg til å smile og ta i litt ekstra er heller ikke feil. Jeg oppdaterte min spilleliste igjen denne uken og det blir det fantastisk stemning av!!

Noen favoritter:
(jeg trenger flere, så kom gjerne med tips)















Sunnere pizza

 

Bedre sent enn aldri, som man sier- her er forrige ukes treningsøkter. Jeg har fortsatt ingen bestemt plan jeg følger, men jeg gjennomfører og det er jo faktisk det viktigste.



Pleier dere å spise pizza i helgene? Det var flere av dere som ønsket oppskriften på dagenderpå-pizzaen min. Dessverre fulgte jeg ingen bestemt oppskrift eller mål, men den ble veldig lik denne: http://stinean.blogg.no/1297873017_dagens_aktiviteter__o.html


Hjemmelaget pizza er noe av det enkleste og smarteste man kan lage. Med et riktig valg av ingredienser kan det faktisk være sunt også.
Hva du topper pizzaen med kan (nesten) være hva som helst. Fyllet består av fantasi og setter et personlig preg på resultatet. På søndag ble en god del restemat brukt som fyll. Karbonadedeig, skinke og masse grønnsaker. Grønnsaker på pizza er en genial måte å få i seg de beryktede 'fem om dagen'.

Bunnen kan være litt mer vrien. Men har du ingrediensene er det egentlig lite som kan slå feil. Blir deigen for bløt- ha i mer mel eller annen tørrvare. Blir deigen for tørr, hva gjør du da? Jo, ha i mer væske. Slik balanserer du til du får ønsket konsistens og mengde. Sett til heving, kjevle ut, ha på fyll og stek.

Så med fantasifyll og en smule smart bunn er du på vei mot en fantastisk pizza.

Jeg gir dere noen ideer på bildene under, stykke for stykke!


Om du ikke velger en lavkarboversjon, består bunnen oftes av næringsemet karbohydrater.

Tips til andre tørrvarer enn hvetemel:

- speltmel
- bokhvetemel (glutenfritt)
- soyamel
- havremel
- mandelmel (glutenfritt)
- byggmel

Blandes med vann, gjær/bakepulver, litt olje, salt og et dryss kardemomme. Sett deigen til heving før du starter med fyllet.


Jeg synes krydder er viktig for å få en smakfull pizza. Pizzakrydder er kanskje obligatorisk, men det går fint an å bruke mye annet for å sette smak også.

Eksempel :
- hvitløk (helst fersk)
- tacokrydder eller en blanding av cumin, garam masala, cayenne og koriander
- salt og pepper
- basillikum (fersk eller tørr)
- oregano (fersk eller tørr)
- pesto


Fyllet kan med fordel bestå av masse proteiner. Faktisk kan man få til en skikkelig proteinbombe her.
Velg f.eks kylling, skinke, karbonadedeig, kyllingkjøttdeig eller biff. Med en del ost på toppen er du sikret.

Det er mulig å bruke en ost som ikke har så høyt innhold av fett. Vita hjertego ost eller 'Så lett' fra Synnøve Finden inneholder henholdsvis 17 og 10% fett.


Ha på dine favoritter og ikke spar på noe. Skal du bruke mye kan det lønne seg å steke de litt på forhånd slik at ikke alt vannet fra grønnsakene havner på midten av pizzaen.
Tomater eller tomatsaus kjennetegner en god pizza. Jeg pleier alltid å lage en enkel saus som består av en blanding av opphakket tomat på boks, tomatpure, pizzakrydder, hvitløk, salt, pepper, litt sukkerfri ketchup,  litt sukrin og cayennepepper.

Mine '5 om dagen' favoritter på pizza er;
- tomater/cherrytomater (i skiver, sausen eller i begge deler)
- løk
- purre
- hvitløk
- sopp
- mais
- ananas

I tillegg til dette kan det hele serveres med en stor god salat.

 

Vips..


Nå har jeg nevnt 'pizza' omtrent tolv ganger i dette innlegget så da er det vel på tide å innse at det er  f r e da g !

Er dere like klare for helg som meg eller?? Tenkte meg det ja ;)

Vi blogges!




, Oslo

Norske blogger
bloglovin

bloglovin


Matbloggtoppen



hits